Katastr nemovitostí – informace o pozemcích
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Data, informace a modelování (Informatika)
- Informační systémy (Informatika)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
- vysvětlí účel informačních systémů, které používá, identifikuje jejich jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi; zvažuje možná rizika při navrhování i užívání informačních systémů
Cíle výuky: žák
- popíše základní účel katastru nemovitostí
- užívá s porozuměním základní pojmy: nemovitost, stavba, parcela, výměra, katastr, číslo popisné
- vyhledá požadované informace o zadané nemovitosti
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí data
Mapová dovednost: získá z dat informace
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač, notebook, tablet nebo smartphone s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone
Použitý software: Geoportál ČÚZK - www.nahlizenidokn.cuzk.cz
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma užitek katastru nemovitostí
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – srovnání lokalit a kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení údajů z aplikace katastru nemovitostí, který je souborem údajů o nemovitostech v České republice, který obsahuje jejich popis, polohu a zápis práv (např. vlastník).
Vysvětlení pojmů (5 min)
- Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s aplikací Nahlížení do KN (<5min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení geoportálu ČÚZK.
- Ukáže, jakým způsobem psát do formulářů a vyzve žáky k vyhledání stavby nebo parcely pro zodpovězení otázek z pracovního listu.
Práce ve dvojicích (10 min)
- Žáci za pomoci Nahlížení do KN vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji atlasu. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- ovládat dotazování na parcely a stavby
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Očekávané problémy
- Žák neporozumí základním pojmům a úkol pozbude účinku.
- Problémy technického charakteru.
Videonávod
Ke stažení
Katastr nemovitostí – informace o pozemcích
Metodický list pro učitele |
.docx 143 kB |
---|---|
Katastr nemovitostí – informace o pozemcích
Metodický list pro učitele |
.pdf 166 kB |
Katastr nemovitostí – informace o pozemcích
Pracovní list pro žáky |
.docx 644 kB |
Katastr nemovitostí – informace o pozemcích
Pracovní list pro žáky |
.pdf 278 kB |
Katastr nemovitostí – informace o pozemcích
Videonávod |
.mp4 30 MB |