Cílem metodiky je prezentovat provázaný systém rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na ZŠ a SŠ prostřednictvím geoinformačních technologií (GIT). Mezi základní geoinformační technologie řadíme geografický informační systém (GIS), dálkový průzkum Země (DPZ) či globální navigační satelitní systém (GNSS) (podrobněji viz kapitola 1.2).
Dílčími cíli jsou:
- definovat geoinformační dovednosti;
- popsat GIT jako technologie, jimiž lze geoinformační dovednosti ve výuce vhodně rozvíjet;
- doporučit učební úlohy, které systematicky povedou žáky k rozvoji jednotlivých geoinformačních dovedností s důrazem na různou kognitivní náročnost úloh a využití rozličných nástrojů a aplikací GIT.
Metodika je určena pro:
- učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale i příbuzných přírodovědných a společenskovědních aprobací;
- tvůrce školních vzdělávacích programů (ŠVP);
- vysokoškolské studenty učitelství zeměpisu/geografie (a dalších aprobací: informatika, přírodopis, chemie, fyzika, dějepis, výchova k občanství a další) připravujících se na profesní dráhu učitele;
- učitele v neformálním vzdělávání, např. technicky/informaticky zaměřených zájmových kroužků apod.
Jak metodiku číst?
Čtenáři metodiky mohou být na různých úrovních ve znalostech GIT a osvojení geoinformačních dovedností, s různým zájmem o danou problematiku. Proto níže uvádíme stručný přehled obsahu kapitol, který usnadní čtenářům orientaci a volbu kapitoly dle svého zájmu a pokročilosti.
Kapitola 1: Je určena pro nezkušené uživatele GIT. Seznamuje se základními pojmy.
Kapitola 2: Vysvětluje, co jsou geoinformační dovednosti a nastiňuje možnost začlenění výuky GIT do kurikula.
Kapitola 3: Je určena pro nezkušené uživatele GIT. Seznamuje se specifiky využívání GIT (jejími nástroji a aplikacemi, ale také přínosy a bariérami).
Kapitola 4: Je klíčovou kapitolou metodiky. Uvádí zásady využívání GIT ve výuce, poskytuje učitelům návod, jak postupovat, pokud chtějí GIT zavést do výuky. Představuje matici GI dovedností, ke kterým nabízí konkrétní učební úlohy.