Zásady pro rozvoj GI dovedností a implementaci GIT do výuky
- GIT představují nástroje, které mají mnoho podob a lze je využít pro pochopení fungování dnešního světa. Pro jejich smysluplné využití a pochopení jsou důležité GI dovednosti.
- GI dovednosti mají podobný charakter jako mapové dovednosti už z toho důvodu, že řada výstupů GIT má podobu digitálních map. Na rozdíl od klasických mapových dovedností k nim přibývají technické dovednosti, kterými chápeme způsobilost práce s prostorovými daty a ovládání nástrojů digitálních map.
- Mapové a geoinformační dovednosti se vzájemně doplňují a podporují, proto by se měly rozvíjet paralelně, ne si konkurovat.
- GI dovednosti různé hierarchické úrovně nám slouží pro čtení dat z digitálních map (nejnižší úroveň) až po tvorbu mapy ve specializovaném softwaru (nejvyšší úroveň).
- GIT zahrnují nástroje, které lze vhodně zařazovat do výuky už od 1. stupně ZŠ. Učitel by měl postupně žáky provést všemi GI dovednostmi, a to prostřednictvím učebních úloh.
- Tematický celek Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie (oboru Zeměpis v RVP ZV) / Geografické informace a terénní vyučování (oboru Geografie v RVP G) nabízejí prostor pro rozvoj informační gramotnosti na základě rozvíjení GI dovedností, které potřebujeme k využití GIT v geografickém vzdělávání ve všech tematických celcích na všech stupních škol.
- GIT obsahují nástroje, které posilují práci s prostorovými informacemi prostřednictvím ICT. Jako takové spadají v RVP ZV také do vzdělávací oblasti Informatika.
- GIT představují nástroje, které umí pracovat s prostorovými daty i z ostatních vědních oborů (biologie, historie a dalších), napomáhají tak průřezově napříč předměty rozvíjet digitální kompetence.