Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
Cíle výuky: žák
- zobrazí na počítači digitální turistické mapy
- porovná obsah obou mapových serverů s ohledem na informace o plánování trasy
- hodnotí legendu mapy vzhledem k plánování cyklovýletu
- rozhodne, která digitální mapa je vhodnější pro plánování cyklovýletu na horských kolech
- své rozhodnutí zdůvodní argumenty
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr digitální mapy
Technická dovednost: vybírá, uspořádá a filtruje data, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace
Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů, zdůvodní jejich výběr a posoudí např. aktuálnost, podrobnost, relevantnost a spolehlivost zdroje pro řešení zadané úlohy
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: dataprojektor, počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač/tablet/telefon s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač, tablet
Použitý software: webový prohlížeč
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – jaké mapové portály žák zná, jaké si sám vybírá
- Skupinová práce – kontrola/prezentace výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (5 min)
- Učitel se ptá žáků, jaké znají mapové portály na plánování trasy, proč si vybírají daný portál, učitel je motivuje najít další geoportály pro plánování
Samostatná práce (30 min)
- Žáci vyplňují tabulku hodnocení mapových portálů a zhodnotí, který je nejvhodnější pro plánování trasy.
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek nebo prezentace výsledků
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Je možné přidat/ubrat kritéria, lze např. zvolit pouze Mapy.cz a Google Maps.
Očekávané problémy
- Žák neplní úkoly podle zadání.
- Problémy technického charakteru.
Pracovní list
Ke stažení
Výběr mapy pro plánování tras
Metodický list pro učitele |
.docx 140 kB |
---|---|
Výběr mapy pro plánování tras
Metodický list pro učitele |
.pdf 129 kB |
Výběr mapy pro plánování tras
Pracovní list pro žáky |
.docx 139 kB |
Výběr mapy pro plánování tras
Pracovní list pro žáky |
.pdf 161 kB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |