Výběr mapy pro plánování tras

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

Cíle výuky: žák

  • zobrazí na počítači digitální turistické mapy
  • porovná obsah obou mapových serverů s ohledem na informace o plánování trasy
  • hodnotí legendu mapy vzhledem k plánování cyklovýletu
  • rozhodne, která digitální mapa je vhodnější pro plánování cyklovýletu na horských kolech
  • své rozhodnutí zdůvodní argumenty

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr digitální mapy

Technická dovednost: vybírá, uspořádá a filtruje data, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace

Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů, zdůvodní jejich výběr a posoudí např. aktuálnost, podrobnost, relevantnost a spolehlivost zdroje pro řešení zadané úlohy

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: dataprojektor, počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač/tablet/telefon s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač, tablet

Použitý software: webový prohlížeč

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – jaké mapové portály žák zná, jaké si sám vybírá
  • Skupinová práce – kontrola/prezentace výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (5 min)

  • Učitel se ptá žáků, jaké znají mapové portály na plánování trasy, proč si vybírají daný portál, učitel je motivuje najít další geoportály pro plánování

Samostatná práce (30 min)

  • Žáci vyplňují tabulku hodnocení mapových portálů a zhodnotí, který je nejvhodnější pro plánování trasy.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek nebo prezentace výsledků

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné přidat/ubrat kritéria, lze např. zvolit pouze Mapy.cz a Google Maps.

Očekávané problémy

  • Žák neplní úkoly podle zadání.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info