Výběr mapy pro plánování tras

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

Cíle výuky: žák

  • zobrazí na počítači digitální turistické mapy
  • porovná obsah obou mapových serverů s ohledem na informace o plánování trasy
  • hodnotí legendu mapy vzhledem k plánování cyklovýletu
  • rozhodne, která digitální mapa je vhodnější pro plánování cyklovýletu na horských kolech
  • své rozhodnutí zdůvodní argumenty

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr digitální mapy

Technická dovednost: vybírá, uspořádá a filtruje data, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace

Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů, zdůvodní jejich výběr a posoudí např. aktuálnost, podrobnost, relevantnost a spolehlivost zdroje pro řešení zadané úlohy

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: dataprojektor, počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač/tablet/telefon s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač, tablet

Použitý software: webový prohlížeč

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – jaké mapové portály žák zná, jaké si sám vybírá
  • Skupinová práce – kontrola/prezentace výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (5 min)

  • Učitel se ptá žáků, jaké znají mapové portály na plánování trasy, proč si vybírají daný portál, učitel je motivuje najít další geoportály pro plánování

Samostatná práce (30 min)

  • Žáci vyplňují tabulku hodnocení mapových portálů a zhodnotí, který je nejvhodnější pro plánování trasy.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek nebo prezentace výsledků

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné přidat/ubrat kritéria, lze např. zvolit pouze Mapy.cz a Google Maps.

Očekávané problémy

  • Žák neplní úkoly podle zadání.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Výběr mapy pro plánování tras
Metodický list pro učitele
.docx 140 kB
Výběr mapy pro plánování tras
Metodický list pro učitele
.pdf 129 kB
Výběr mapy pro plánování tras
Pracovní list pro žáky
.docx 139 kB
Výběr mapy pro plánování tras
Pracovní list pro žáky
.pdf 161 kB
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 6 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info