Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Česká republika
- Životní prostředí
- Regiony
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
- hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu
Cíle výuky: žák
- vybere vhodnou mapu (z nabízených zdrojů) pro pro hodnocení znečištění ovzduší vybraného regionu Česka a zdůvodní výběr mapy
- porovná míru znečištění ovzduší svého regiony s ostatními regiony v Česku
- analyzuje vybraný ukazatel znečištění ovzduší (SOx, NOx, PMx) - jeho hodnoty, rozsah znečištění
- zjistí, jak znečištění danou látkou vzniká - jaký je její zdroj obecně a jaký je zdroj v regionu
- vysvětlí vliv dané látky na kvalitu životního prostředí a zdraví člověka
- navrhne, jak znečištění eliminovat
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Chemie
- Přírodopis
- Ekologie
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr, použití digitální mapy
Technická dovednost: vyhledá, vybírá, uspořádá a filtruje data, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace
Mapová dovednost: samostatně vyhledá sekundární zdroje (data/mapu) a zdůvodní jejich výběr (např. téma, aktuálnost, podrobnost, relevantnost a spolehlivost zdroje) a užitečnost pro řešení zadané úlohy
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač, notebook
Použitý software: Národní portál INSPIRE: https://geoportal.gov.cz/web/guest/map
Český hydrometeorologický ústav: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/19groc/gr19cz/Obsah_CZ.html
Geoportál kraje, např. Jihomoravského kraje: https://mapy.jmk.cz/geoportal/MAPY/OCHRANA-PRIRODY,-ZIVOTNI-PROSTREDI.aspx
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma znečištění ovzduší
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (10 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti výběru mapy a analýza informací z tematických map zaměřených na znečištění ovzduší.
- Úvod – diskuze s žáky na téma: Jak je možné poznat znečištěné ovzduší?
Jaké jsou zdroje znečištění ovzduší? Jaké jsou dopady znečištění ovzduší na kvalitu života lidí?
Vysvětlení pojmů (10 min)
- Je třeba zvážit, zda žáci již dovedou pracovat s kartogramem (např. ze Školního atlasu světa nebo atlasu Česka.
- V každém případě je vhodné na úvod hodiny s žáky zopakovat, co je to kartogram (terminologickou oporou s příklady může být zelená tabulka níže), popřípadě vysvětlit žákům na ZŠ.
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s Národním geoportálem INSPIRE a dalšími aplikacemi (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení digitálního atlasu.
- Ukáže, jakým způsobem lze měnit mapy v digitálním atlasu a vyzve žáky k vyhledání kartogramů s výše uvedenými demografickými charakteristikami.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Učitel zadá žákům úkol, aby na internetu samostatně vyhledali aspoň dvě mapy znečištění ovzduší v Česku”.
- U obou map uvedou, jaká znečišťující látka je znázorněna, k jakému datu se vztahují údaje k mapě, jaká instituce mapu vydala.
- Zhodnotí, zda je instituce, která vydala mapu, dostatečně věrohodná.
- Uvede, jestli mapa obsahuje legendu a měřítko, v jakém měřítku je mapa zpracována.
- Dvojice pracují samostatně.
- Po 5-10 minutách žáci stručně představí své výsledky.
- Následně učitel žáky nasměruje na mapy znečištění na Národní geoportál inspire (https://geoportal.gov.cz/web/guest/map), kde pracují s vrstvami mapy jednotlivých znečišťujících látek a hodnotí míru znečištění ovzduší ve svém kraji a porovnávají tato data s údaji s dalších geoportálů.
-
Tip: Pokud žáci neví, jaké látky jsou v nalezených mapách zobrazeny (např. NO2, SO2, PMX), učitel stručně jednotlivé prvky představí. V metodickém listu jsou uvedeny základní charakteristiky nejběžněji zaznamenávaných látek, na internetu je však možné vyhledat velké množství detailnějších informací.
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce i jiných regionů.
Očekávané problémy
- Žák nezvládne práci s vrstvami na Geoportálu.
- Žák nemusí znát potřebné pojmy, v tom případě by je měl učitel vysvětlit či navést k pochopení, jak dané látky vznikají a jak působí na životní prostředí.
- Problémy technického charakteru (např. nefunkční Geoportál nebo problémy s PC).
Pracovní list
Ke stažení
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Metodický list pro učitele |
.docx 2 MB |
---|---|
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Metodický list pro učitele |
.pdf 324 kB |
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Pracovní list pro žáky |
.docx 1 MB |
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Pracovní list pro žáky |
.pdf 394 kB |