Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Česká republika
  • Životní prostředí
  • Regiony

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
  • hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu

Cíle výuky: žák

  • vybere vhodnou mapu (z nabízených zdrojů) pro pro hodnocení znečištění ovzduší vybraného regionu Česka a zdůvodní výběr mapy
  • porovná míru znečištění ovzduší svého regiony s ostatními regiony v Česku
  • analyzuje vybraný ukazatel znečištění ovzduší (SOx, NOx, PMx) - jeho hodnoty, rozsah znečištění
  • zjistí, jak znečištění danou látkou vzniká - jaký je její zdroj obecně a jaký je zdroj v regionu
  • vysvětlí vliv dané látky na kvalitu životního prostředí a zdraví člověka
  • navrhne, jak znečištění eliminovat

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Chemie
  • Přírodopis
  • Ekologie

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr, použití digitální mapy

Technická dovednost: vyhledá, vybírá, uspořádá a filtruje data, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace

Mapová dovednost: samostatně vyhledá sekundární zdroje (data/mapu) a zdůvodní jejich výběr (např. téma, aktuálnost, podrobnost, relevantnost a spolehlivost zdroje) a užitečnost pro řešení zadané úlohy

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač, notebook

Použitý software: Národní portál INSPIRE: https://geoportal.gov.cz/web/guest/map 

Český hydrometeorologický ústav: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/19groc/gr19cz/Obsah_CZ.html 

Geoportál kraje, např. Jihomoravského kraje: https://mapy.jmk.cz/geoportal/MAPY/OCHRANA-PRIRODY,-ZIVOTNI-PROSTREDI.aspx 

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma znečištění ovzduší
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (10 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti výběru mapy a analýza informací z tematických map zaměřených na znečištění ovzduší.
  • Úvod – diskuze s žáky na téma: Jak je možné poznat znečištěné ovzduší?

    Jaké jsou zdroje znečištění ovzduší? Jaké jsou dopady znečištění ovzduší na kvalitu života lidí?

Vysvětlení pojmů (10 min)

  • Je třeba zvážit, zda žáci již dovedou pracovat s kartogramem (např. ze Školního atlasu světa nebo atlasu Česka.
  • V každém případě je vhodné na úvod hodiny s žáky zopakovat, co je to kartogram (terminologickou oporou s příklady může být zelená tabulka níže), popřípadě vysvětlit žákům na ZŠ. 

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s Národním geoportálem INSPIRE a dalšími aplikacemi (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení digitálního atlasu.
  • Ukáže, jakým způsobem lze měnit mapy v digitálním atlasu a vyzve žáky k vyhledání kartogramů s výše uvedenými demografickými charakteristikami. 

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Učitel zadá žákům úkol, aby na internetu samostatně vyhledali aspoň dvě mapy znečištění ovzduší v Česku”.
  • U obou map uvedou, jaká znečišťující látka je znázorněna, k jakému datu se vztahují údaje k mapě, jaká instituce mapu vydala.
  • Zhodnotí, zda je instituce, která vydala mapu, dostatečně věrohodná.
  • Uvede, jestli mapa obsahuje legendu a měřítko, v jakém měřítku je mapa zpracována.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Po 5-10 minutách žáci stručně představí své výsledky.
  • Následně učitel žáky nasměruje na mapy znečištění na Národní geoportál inspire (https://geoportal.gov.cz/web/guest/map), kde pracují s vrstvami mapy jednotlivých znečišťujících látek a hodnotí míru znečištění ovzduší ve svém kraji a porovnávají tato data s údaji s dalších geoportálů.
  • Tip: Pokud žáci neví, jaké látky jsou v nalezených mapách zobrazeny (např. NO2, SO2, PMX), učitel stručně jednotlivé prvky představí. V metodickém listu jsou uvedeny základní charakteristiky nejběžněji zaznamenávaných látek, na internetu je však možné vyhledat velké množství detailnějších informací.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce i jiných regionů.

Očekávané problémy

  • Žák nezvládne práci s vrstvami na Geoportálu.
  • Žák nemusí znát potřebné pojmy, v tom případě by je měl učitel vysvětlit či navést k pochopení, jak dané látky vznikají a jak působí na životní prostředí.
  • Problémy technického charakteru (např. nefunkční Geoportál nebo problémy s PC).

Pracovní list

Ke stažení

Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Metodický list pro učitele
.docx 2 MB
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Metodický list pro učitele
.pdf 324 kB
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Pracovní list pro žáky
.docx 1 MB
Výběr mapy pro hodnocení znečištění ovzduší Česka
Pracovní list pro žáky
.pdf 394 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info