Afrika – životní úroveň

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Regiony světa
  • Společenské a hospodářské prostředí

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
  • zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
  • posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace.
  • uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky.

Cíle výuky: žák

  • vybere vhodnou mapu z nabízených zdrojů pro charakteristiku životní úrovně obyvatel států v Africe a zdůvodní výběr mapy
  • porovná životní úroveň států Afriky s ostatními světovými regiony a se situací v ČR
  • hodnotí a porovná jednotlivé ukazatele životní úrovně ve státech Afriky
  • analyzuje vybraný ukazatel životní úrovně v regionu Afriky
  • vytvoří tematickou mapu Afriky vybraného ukazatele životní úrovně

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr, použití digitální mapy

Technická dovednost: vybírá data/mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace

Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů pro řešení zadané úlohy, zdůvodní její výběr

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone

Použitý software: webový Atlas světa: https://atlas.mapy.cz/

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma životní úroveň v Africe
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (<5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti výběru mapy a čtení údajů z mapy na příkladu životní úrovně v Africe.
  • Úvod – diskuze s žáky na téma: Jaké charakteristiky dokumentují životní úroveň států? Čím se vyznačují státy, které označujeme jako „rozvojové“ a „vyspělé“?  (např. chudoba, kojenecká úmrtnost, naděje na dožití, HDP atd.). 

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s digitálním atlasem (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení digitálního atlasu.
  • Ukáže, jakým způsobem lze měnit mapy v digitálním atlasu a vyzve žáky k samostatné práci na pracovních listech. 

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci digitálního atlasu vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji atlasu. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • přepínat mezi jednotlivými tématy atlasu
    • zapnout v mapě popisky nebo zeměpisnou síť (ikona nastavení mapy v dolním levém rohu mapového pole)
    • zobrazovat prvky na mapě

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek a ukázka map

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce i jiných regionů. Tvorbu závěrečné mapy – úloha 4d) lze zpracovat ve skupinách, zaznačit více charakteristik do jedné mapy.

Očekávané problémy

  • Žák se nezorientuje na portále https://atlas.mapy.cz/, bude vyžadovat instruktáž.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Afrika – životní úroveň
Metodický list pro učitele
.docx 592 kB
Afrika – životní úroveň
Metodický list pro učitele
.pdf 284 kB
Afrika – životní úroveň
Pracovní list pro žáky
.docx 522 kB
Afrika – životní úroveň
Pracovní list pro žáky
.pdf 325 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info