Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Regiony světa
- Společenské a hospodářské prostředí
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
- zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
- posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace.
- uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky.
Cíle výuky: žák
- vybere vhodnou mapu z nabízených zdrojů pro charakteristiku životní úrovně obyvatel států v Africe a zdůvodní výběr mapy
- porovná životní úroveň států Afriky s ostatními světovými regiony a se situací v ČR
- hodnotí a porovná jednotlivé ukazatele životní úrovně ve státech Afriky
- analyzuje vybraný ukazatel životní úrovně v regionu Afriky
- vytvoří tematickou mapu Afriky vybraného ukazatele životní úrovně
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr, použití digitální mapy
Technická dovednost: vybírá data/mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace
Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů pro řešení zadané úlohy, zdůvodní její výběr
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone
Použitý software: webový Atlas světa: https://atlas.mapy.cz/
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma životní úroveň v Africe
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti výběru mapy a čtení údajů z mapy na příkladu životní úrovně v Africe.
- Úvod – diskuze s žáky na téma: Jaké charakteristiky dokumentují životní úroveň států? Čím se vyznačují státy, které označujeme jako „rozvojové“ a „vyspělé“? (např. chudoba, kojenecká úmrtnost, naděje na dožití, HDP atd.).
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s digitálním atlasem (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení digitálního atlasu.
- Ukáže, jakým způsobem lze měnit mapy v digitálním atlasu a vyzve žáky k samostatné práci na pracovních listech.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci digitálního atlasu vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji atlasu. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- přepínat mezi jednotlivými tématy atlasu
- zapnout v mapě popisky nebo zeměpisnou síť (ikona nastavení mapy v dolním levém rohu mapového pole)
- zobrazovat prvky na mapě
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek a ukázka map
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce i jiných regionů. Tvorbu závěrečné mapy – úloha 4d) lze zpracovat ve skupinách, zaznačit více charakteristik do jedné mapy.
Očekávané problémy
- Žák se nezorientuje na portále https://atlas.mapy.cz/, bude vyžadovat instruktáž.
- Problémy technického charakteru.
Pracovní list
Ke stažení
Afrika – životní úroveň
Metodický list pro učitele |
.docx 592 kB |
---|---|
Afrika – životní úroveň
Metodický list pro učitele |
.pdf 284 kB |
Afrika – životní úroveň
Pracovní list pro žáky |
.docx 522 kB |
Afrika – životní úroveň
Pracovní list pro žáky |
.pdf 325 kB |