Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace a terénní vyučování
- Regiony světa
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná
- používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
- používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
Cíle výuky: žák
- s pomocí zvolených prostředků určí a na mapě lokalizuje nejzazší body Asie (na pevnině a na ostrovech)
- popíše geografickou polohu jednotlivých nejzazších bodů
- identifikuje nejednoznačnosti v určení některých nejzazších bodů a tato zjištění analyzuje
- vytvoří lokalizační mapu v prostředí online GIS nástroje pro tvorbu map (Data Wrapper)
- podle měřítka spočítá vzdálenost nejzazších bodů (od severu na jih, od západu na východ)
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Matematika
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy
Technická dovednost: vyhledá a přidá data do existující mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva) pro zobrazení jednotlivých prvků v mapě
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: metodický list
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, Školní atlas světa, nástěnná mapa Asie
Použitý hardware: počítač, tablet nebo smartphone
Použitý software: DataWrapper
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Práce ve dvojicích – vypracování úkolů, prezentace výsledků
- Skupinová práce – společná diskuze v závěru, analýza výsledků, příp. při terénním sběru dat
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Učitel rozdá žákům školní atlasy světa a zajistí přístup žáků na internet. Následně zadá úlohu 1:
1. Za pomocí různých zdrojů geografických informací určete a na mapě lokalizujte nejzazší body a hranice Asie. Popište jejich geografickou polohu.
Učitel průběžně kontroluje práci žáků a případně provádí její korekci. Žáci lokalizují jednotlivé body a hranice na nástěnné mapě Asie a prezentují svá zjištění. Následně dojde k zadání úlohy 2:
2. Identifikujte případné sporné vymezení hranic Asie, resp. určení jednotlivých nejzazších bodů. Ve skupinkách/ve třídě diskutujte nad danými zjištěními.
Učitel pouze řídí diskuzi. Žáci sami identifikují sporná či nejednoznačná vymezení a určení. Učitel by měl mít připraveny příklady těchto nejednoznačností a v případě malé aktivity žáků jim pomoci návodnými otázkami (např. Kudy nejčastěji prochází hranice?). Následně učitel zadá úlohy 3 a 4:
3. V prostředí DataWrapper vytvořte lokalizační mapu nejzazších bodů Asie. V mapě vhodně rozlište vyznačené body na pevnině a na přilehlých ostrovech.
4. Mapu adekvátně nazvěte, přidejte legendu a měřítko. Následně mapu vyexportujte do formátu png.
Během samostatné práce žáků učitel provádí kontrolu, případně pomáhá žákům s technickými problémy a instruuje ke způsobu užívání aplikace DataWrapper.
Po splnění úkolu dojde k prezentaci vybraných výsledků práce.
Alternativa: Pro tvorbu lokalizační mapy lze využít i např. Google My Maps, Mapy.cz ad., případně zvolit jiné téma či region.
Očekávané problémy
- Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
- Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).
- Problémy s ovládáním vybraných nástrojů aplikace.
Návod
Ke stažení
Poloha Asie – tvorba lokalizační mapy nejzazších bodů světadílu
Metodický list pro učitele |
.docx 141 kB |
---|---|
Poloha Asie – tvorba lokalizační mapy nejzazších bodů světadílu
Metodický list pro učitele |
.pdf 147 kB |
DataWrapper – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 1 MB |