Politická mapa Asie – tvorba tematické mapy států Asie

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace a terénní vyučování
  • Regiony

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná
  • používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
  • používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

Cíle výuky: žák

  • se orientuje na politické mapě Asie
  • lokalizuje státy Asie do obrysové mapy
  • vytvoří tematickou mapu v prostředí online GIS nástroje pro tvorbu map (Data Wrapper)

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy

Technická dovednost: přidá sekundární data, přidá vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, Školní atlas světa, nástěnná mapa Asie, videonávod

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: DataWrapper

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma státy Asie (např. změny názvů v 20. století, asijští tygři, ...)
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na tvorbě mapy, prezentace výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Učitel žákům zadá úkol 1:

1. Vzpomeňte si na hodiny zeměpisu na ZŠ a do obrysové podkladové mapy dostupné v online prostředí DataWrapper vyznačte státy Asie, které znáte. Mapu uložte pro další úpravu.

Učitel průběžně kontroluje práci žáků a zjišťuje jejich prekoncepty v tématu lokalizace států Asie. Následně dojde s využitím promítané obrysové mapy Asie ke společné tvorbě tematické mapy států na tabuli. Následně dojde k zadání úkolu 2:

2. Znovu si otevřete mapu vytvořenou v rámci úkolu 1. Opravte případné chyby a doplňte zbylé státy tak, abyste vytvořili kompletní politickou mapu Asie. Následně mapu vyexportujte do formátu png. a zašlete na školní mail vyučujícího/vložte do online školního systému (dle systému využívaného danou školou – např. Edookit).

Během samostatné práce žáků učitel provádí kontrolu, případně pomáhá žákům s technickými problémy a instruuje ke způsobu užívání aplikace DataWrapper.

Očekávané problémy

  • Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
  • Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).
  • Problémy s ovládáním vybraných nástrojů aplikace.

Návod

Ke stažení

Politická mapa Asie – tvorba tematické mapy států Asie
Metodický list pro učitele
.docx 136 kB
Politická mapa Asie – tvorba tematické mapy států Asie
Metodický list pro učitele
.pdf 146 kB
DataWrapper – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 1 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info