Politická mapa Asie – tvorba tematické mapy států Asie
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace a terénní vyučování
- Regiony
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná
- používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
- používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
Cíle výuky: žák
- se orientuje na politické mapě Asie
- lokalizuje státy Asie do obrysové mapy
- vytvoří tematickou mapu v prostředí online GIS nástroje pro tvorbu map (Data Wrapper)
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy
Technická dovednost: přidá sekundární data, přidá vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva)
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, Školní atlas světa, nástěnná mapa Asie, videonávod
Použitý hardware: počítač nebo tablet
Použitý software: DataWrapper
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma státy Asie (např. změny názvů v 20. století, asijští tygři, ...)
- Práce ve dvojicích – spolupráce na tvorbě mapy, prezentace výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Učitel žákům zadá úkol 1:
1. Vzpomeňte si na hodiny zeměpisu na ZŠ a do obrysové podkladové mapy dostupné v online prostředí DataWrapper vyznačte státy Asie, které znáte. Mapu uložte pro další úpravu.
Učitel průběžně kontroluje práci žáků a zjišťuje jejich prekoncepty v tématu lokalizace států Asie. Následně dojde s využitím promítané obrysové mapy Asie ke společné tvorbě tematické mapy států na tabuli. Následně dojde k zadání úkolu 2:
2. Znovu si otevřete mapu vytvořenou v rámci úkolu 1. Opravte případné chyby a doplňte zbylé státy tak, abyste vytvořili kompletní politickou mapu Asie. Následně mapu vyexportujte do formátu png. a zašlete na školní mail vyučujícího/vložte do online školního systému (dle systému využívaného danou školou – např. Edookit).
Během samostatné práce žáků učitel provádí kontrolu, případně pomáhá žákům s technickými problémy a instruuje ke způsobu užívání aplikace DataWrapper.
Očekávané problémy
- Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
- Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).
- Problémy s ovládáním vybraných nástrojů aplikace.
Návod
Ke stažení
Politická mapa Asie – tvorba tematické mapy států Asie
Metodický list pro učitele |
.docx 136 kB |
---|---|
Politická mapa Asie – tvorba tematické mapy států Asie
Metodický list pro učitele |
.pdf 146 kB |
DataWrapper – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 1 MB |