Kde bydlím? – tvorba lokalizační mapy míst bydliště

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy

Cíle výuky: žák

  • aktivně využívá online aplikaci Google My Maps (vyhledá určené místo, zjišťuje vzdálenosti mezi danými body)
  • vytvoří sdílenou lokalizační mapu v prostředí Google My Maps

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy

Technická dovednost: sbírá primární data, vyhledá a přidá data do existující mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva) pro zobrazení jednotlivých prvků v mapě

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: Google My Maps

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Skupinová práce – vypracování pracovního listu
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Učitel žákům rozdá notebooky. Učitel pro aktivitu využívá osobní, školní nebo speciálně vytvořený účet na google.com, ke kterému se žáci dle instrukcí učitele přihlásí.

Učitel zadá úlohu 1:

1. Zatím jsme pracovali jen s vytištěnými mapami. Dnes se naučíme pracovat s mapami na internetu. Jedním z online prostředí pro tvorbu vlastních map je i Google My Maps. Otevřete si prohlížeč a přihlaste se dle instrukcí učitele. Ze sdíleného Google disku otevřete mapu (Mapu učitel předem připravil v aplikace Google My Maps dle dané lokality). Zadejte svou adresu do vyhledávače a na místo svého bydliště umístěte bod. 

Učitel provádí kontrolu práce a pomáhá žákům při řešení úkolu.

Učitel zadá úlohu 2:

2. Domluvte se se spolužáky ve třídě a rozlište pomocí barvy body-bydliště chlapců a dívek (např. modrý bod bude bydliště chlapce a červený bod bydliště dívky).

Učitel provádí kontrolu práce a pomáhá žákům při řešení úkolu. Následně učitel promítne vytvořenou mapu na tabuli/plátno a zadá úlohu 3.

Učitel zadá úlohu 3:

3. Teď už víme, kde každý z vás bydlí. Nevíme však, jaké to tam je. Každý si teď rozklikněte svůj bod a doplňte popis polohy vašeho bydliště (např. rodinný dům v centru obce, panelák naproti parku, maringotka nedaleko radnice atd.). Pro lepší poznání lokality můžete využít funkci Street view (pro Google Maps panďuláček v pravém dolním rohu, pro mapy.cz funkce “Panorama” v levém horním rohu).

Učitel provádí kontrolu práce a pomáhá žákům při řešení úkolu. Následně učitel promítne vytvořenou mapu na tabuli/plátno a zadá domácí úlohu 4.

4. Kromě popisu lze doplnit ke každému bodu i obrázek. To bude váš domácí úkol. Vyfoťte dům, ve kterém bydlíte a vložte jeho obrázek k popisu bodu.

Učitel žákům ukáže předem vytvořený příklad. Učitel provádí kontrolu práce online.

V následující hodině bude hromadně prezentována vytvořená a fotografiemi naplněná mapa. Na závěr žáci vytvoří dostupný odkaz na mapu a nasdílí ho určeným osobám (např. vedení školy nebo rodičům).

Alternativa: Možné zařazení dalších úkolů, jako měření vzdáleností bydlišť od školy a určení toho, kdo z žáků bydlí ke škole nejblíže a naopak.

Očekávané problémy

  • Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
  • Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).
  • Problémy s ovládáním vybraných nástrojů aplikace.

Návod

Ke stažení

Kde bydlím? – tvorba lokalizační mapy míst bydliště
Metodický list pro učitele
.docx 140 kB
Kde bydlím? – tvorba lokalizační mapy míst bydliště
Metodický list pro učitele
.pdf 150 kB
Google My Maps – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 378 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info