Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace a terénní vyučování
- Regiony
- Sociální prostředí
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
- využívá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- lokalizuje na mapách hlavní rozvojová jádra a periferní oblasti České republiky, rozlišuje jejich specifika
- vyhledá na mapách hlavní světové oblasti cestovního ruchu, porovná jejich lokalizační faktory a potenciál
Cíle výuky: žák
- žák prostřednictvím programu ArcGIS online vytvoří story mapu jako turistický průvodce po zvoleném regiony (v tomto případě po Austrálii)
- žák popíše a zhodnotí turistický potenciál vybraného regionu (v tomto případě Austrálie)
- žák volí vhodné grafické i textové prostředky pro tvorbu turistického průvodce
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy
Technická dovednost: sdílí prostorová data/mapu doplněnou nadstavbovými prvky (např. ve formě StoryMaps, Dashboard)
Mapová dovednost: vhodně pojmenuje sdílený výstup (soubor/aplikaci), uvádí použité zdroje a autora, dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro sdílení
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: metodický list,
Další zdroje:
Úvodní strana pro ArcGIS StoryMaps:
Návody pro tvorbu map s příběhem pomocí ArcGIS StoryMaps:
- https://storymaps-classic.arcgis.com/en/app-list/
- https://www.esri.com/en-us/arcgis/products/arcgis-storymaps/overview
- https://www.esri.com/en-us/arcgis/products/arcgis-storymaps/resources
Příklady již vytvořených story map:
- https://arcg.is/1S8vS1 (příklad “Classic” StoryMapy)
- https://arcg.is/01nzXm (příklad “next-gen” StoryMapy)
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, ArcGIS StoryMaps, pracovní list
Použitý hardware: počítač nebo notebook
Použitý software: ArcGIS Online
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma státy Austrálie
- Práce ve dvojicích – spolupráce na úlohách, prezentace/sdílení výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
7. ROČNÍK
Učitel zadá úlohu:
1. Pro každou turisticky zajímavou lokalitu na světě existuje turistický průvodce. Většinou se jedná o klasickou knížku. Dnes si zkusíte vytvořit modernější a pro řadu lidí atraktivnější způsob prezentace zajímavých míst určité oblasti na světě. V našem případě se bude jednat o Austrálii.
- Nejdříve bude ale nutné, abyste se přihlásili do platformy ArcGIS online, kde budete průvodce vytvářet (https://storymaps.arcgis.com/). Návod na přihlášení je ve videu: ArcGIS StoryMaps – přihlášení.
- Práce se StoryMaps je hodně intuitivní a můžete si to zkusit i bez návodu metodou pokus, omyl. Nebo si můžete otevřít videonávod: ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy.
Pomocí návodu "ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy" vytvořte turistického průvodce Austrálií.
- Výslednou mapu s příběhem nasdílej ostatním.
9. ROČNÍK
Učitel zadá úlohu:
1. Pro každou turisticky zajímavou lokalitu na světě existuje turistický průvodce. Většinou se jedná o klasickou knížku. Dnes si zkusíte vytvořit modernější a pro řadu lidí atraktivnější způsob prezentace zajímavých míst určité oblasti na světě. V našem případě se bude jednat o Austrálii.
- Nejdříve bude ale nutné, abyste se přihlásili do platformy ArcGIS online, kde budete průvodce vytvářet (https://storymaps.arcgis.com/). Návod na přihlášení je ve videu: ArcGIS StoryMaps – přihlášení.
- Práce se StoryMaps je hodně intuitivní a můžete si to zkusit i bez návodu metodou pokus, omyl. Nebo si můžete otevřít videonávod: ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy.
Pomocí návodu "ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy" vytvořte turistického průvodce Austrálií.
- Výslednou mapu s příběhem nasdílej ostatním.
2. Do mapy zaznačená míst jsou jistě pro turisty zajímavá. Každé je však jiné. Vaším dalším úkolem bude tak zaznačená místa vzájemně porovnat podle jejich:
- atraktivity
- dopravní dostupnosti
- počtu návštěvníků
- počtu návštěvníků
- životního prostředí
- stupně ochrany (např. památka UNESCO, národní park atd.)
- druhu cestovního ruchu (např. zimní vs. letní, sportovní, kulturní atd.)
Pro zjištění informací využij volně dostupné internetové zdroje. Nezapomeň na jejich věrohodnost.
1. ROČNÍK SŠ
Učitel zadá úlohu:
1. Pro každou turisticky zajímavou lokalitu na světě existuje turistický průvodce. Většinou se jedná o klasickou knížku. Dnes si zkusíte vytvořit modernější a pro řadu lidí atraktivnější způsob prezentace zajímavých míst určité oblasti na světě. V našem případě se bude jednat o Austrálii.
- Nejdříve bude ale nutné, abyste se přihlásili do platformy ArcGIS online, kde budete průvodce vytvářet (https://storymaps.arcgis.com/). Návod na přihlášení je ve videu: ArcGIS StoryMaps – přihlášení.
- Práce se StoryMaps je hodně intuitivní a můžete si to zkusit i bez návodu metodou pokus, omyl. Nebo si můžete otevřít videonávod: ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy.
Pomocí návodu "ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy" vytvořte turistického průvodce Austrálií.
- Výslednou mapu s příběhem nasdílej ostatním.
2. Do mapy zaznačená míst jsou jistě pro turisty zajímavá. Každé je však jiné. Vaším dalším úkolem bude tak zaznačená místa vzájemně porovnat podle jejich:
- atraktivity
- do pravní dostupnosti
- počtu návštěvníků
- počtu návštěvníků
- životního prostředí
- stupně ochrany (např. památka UNESCO, národní park atd.)
- druhu cestovního ruchu (např. zimní vs. letní, sportovní, kulturní atd.)
Pro zjištění informací využij volně dostupné internetové zdroje. Nezapomeň na jejich věrohodnost.
3. Nyní už máte vytvořený turistický průvodce i provedenou analýzu jednotlivých lokalitu. Cestovní ruch však pro dané lokality i svět jako celek nepřináší pouze pozitiva, ale i řadu negativ.
Učitel evokuje diskuzi o pozitivních a negativních aspektech cestovního ruchu na různých velikostních úrovních prostoru. Mezi hlavní témata by měla patřit: zaměstnanost, ekonomický rozvoj lokality (pozitiva), „overtourism“, exhalace z letecké dopravy, ztráta osobitosti lokality (negativa). Na základě stanovených aspektů by měl učitel navést žáky k opatřením směřujícím k udržitelnému rozvoji cestovního ruchu.
4. Pro jednu z lokalit, které jste prezentovali v rámci svého turistického průvodce navrhněte a opět formou StoryMapy prezentujte opatření pro zajištění udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Vytvořenou StoryMapu prezentujte ostatním. Uvedená opatření vzájemně porovnejte.
Očekávané problémy
- Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
- Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet, nefunkční software).
- Problémy s ovládáním nástrojů pro tvorbu StoryMaps v platformě ArcGIS online.
- Nedostatečné zapojení se žáků do diskuze.
- Problémy s ovládáním vybraných nástrojů softwaru ArcGIS online.
- Neschopnost žáků samostatné práce.
Videonávod
ArcGIS StoryMaps – přihlášení
ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy
ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy
Ke stažení
Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Metodický list pro učitele |
.docx 145 kB |
---|---|
Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Metodický list pro učitele |
.pdf 184 kB |
Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Návod pro učitele |
.pptx 1 MB |
ArcGIS StoryMaps – přihlášení
Videonávod |
.mp4 43 MB |
ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy
Videonávod |
.mp4 90 MB |
ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy
Videonávod |
.mp4 79 MB |