Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace a terénní vyučování
  • Regiony
  • Sociální prostředí

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
  • využívá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • lokalizuje na mapách hlavní rozvojová jádra a periferní oblasti České republiky, rozlišuje jejich specifika
  • vyhledá na mapách hlavní světové oblasti cestovního ruchu, porovná jejich lokalizační faktory a potenciál

Cíle výuky: žák

  • žák prostřednictvím programu ArcGIS online vytvoří story mapu jako turistický průvodce po zvoleném regiony (v tomto případě po Austrálii)
  • žák popíše a zhodnotí turistický potenciál vybraného regionu (v tomto případě Austrálie)
  • žák volí vhodné grafické i textové prostředky pro tvorbu turistického průvodce

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy

Technická dovednost: sdílí prostorová data/mapu doplněnou nadstavbovými prvky (např. ve formě StoryMaps, Dashboard)

Mapová dovednost: vhodně pojmenuje sdílený výstup (soubor/aplikaci), uvádí použité zdroje a autora, dodržuje bezpečnostní a jiná pravidla pro sdílení

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: metodický list, 

Další zdroje:

Úvodní strana pro ArcGIS StoryMaps:

Návody pro tvorbu map s příběhem pomocí ArcGIS StoryMaps:

Příklady již vytvořených story map:

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, ArcGIS StoryMaps, pracovní list

Použitý hardware: počítač nebo notebook

Použitý software: ArcGIS Online

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma státy Austrálie
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na úlohách, prezentace/sdílení výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

7. ROČNÍK

Učitel zadá úlohu:

1. Pro každou turisticky zajímavou lokalitu na světě existuje turistický průvodce. Většinou se jedná o klasickou knížku. Dnes si zkusíte vytvořit modernější a pro řadu lidí atraktivnější způsob prezentace zajímavých míst určité oblasti na světě. V našem případě se bude jednat o Austrálii.

  • Nejdříve bude ale nutné, abyste se přihlásili do platformy ArcGIS online, kde budete průvodce vytvářet (https://storymaps.arcgis.com/). Návod na přihlášení je ve videu: ArcGIS StoryMaps – přihlášení.
  • Práce se StoryMaps je hodně intuitivní a můžete si to zkusit i bez návodu metodou pokus, omyl. Nebo si můžete otevřít videonávod: ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy.

Pomocí návodu "ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy" vytvořte turistického průvodce Austrálií.

  • Výslednou mapu s příběhem nasdílej ostatním.

9. ROČNÍK

Učitel zadá úlohu:

1. Pro každou turisticky zajímavou lokalitu na světě existuje turistický průvodce. Většinou se jedná o klasickou knížku. Dnes si zkusíte vytvořit modernější a pro řadu lidí atraktivnější způsob prezentace zajímavých míst určité oblasti na světě. V našem případě se bude jednat o Austrálii.

  • Nejdříve bude ale nutné, abyste se přihlásili do platformy ArcGIS online, kde budete průvodce vytvářet (https://storymaps.arcgis.com/). Návod na přihlášení je ve videu: ArcGIS StoryMaps – přihlášení.
  • Práce se StoryMaps je hodně intuitivní a můžete si to zkusit i bez návodu metodou pokus, omyl. Nebo si můžete otevřít videonávod: ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy.

Pomocí návodu "ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy" vytvořte turistického průvodce Austrálií.

  • Výslednou mapu s příběhem nasdílej ostatním.

2. Do mapy zaznačená míst jsou jistě pro turisty zajímavá. Každé je však jiné. Vaším dalším úkolem bude tak zaznačená místa vzájemně porovnat podle jejich:

  1. atraktivity
  2. dopravní dostupnosti
  3. počtu návštěvníků
  4. počtu návštěvníků
  5. životního prostředí
  6. stupně ochrany (např. památka UNESCO, národní park atd.)
  7. druhu cestovního ruchu (např. zimní vs. letní, sportovní, kulturní atd.)

Pro zjištění informací využij volně dostupné internetové zdroje. Nezapomeň na jejich věrohodnost.

1. ROČNÍK SŠ

Učitel zadá úlohu:

1. Pro každou turisticky zajímavou lokalitu na světě existuje turistický průvodce. Většinou se jedná o klasickou knížku. Dnes si zkusíte vytvořit modernější a pro řadu lidí atraktivnější způsob prezentace zajímavých míst určité oblasti na světě. V našem případě se bude jednat o Austrálii.

  • Nejdříve bude ale nutné, abyste se přihlásili do platformy ArcGIS online, kde budete průvodce vytvářet (https://storymaps.arcgis.com/). Návod na přihlášení je ve videu: ArcGIS StoryMaps – přihlášení.​
  • Práce se StoryMaps je hodně intuitivní a můžete si to zkusit i bez návodu metodou pokus, omyl. Nebo si můžete otevřít videonávod: ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy.

Pomocí návodu "ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy" vytvořte turistického průvodce Austrálií.

  • Výslednou mapu s příběhem nasdílej ostatním.

2. Do mapy zaznačená míst jsou jistě pro turisty zajímavá. Každé je však jiné. Vaším dalším úkolem bude tak zaznačená místa vzájemně porovnat podle jejich:

  1. atraktivity
  2. do pravní dostupnosti
  3. počtu návštěvníků
  4. počtu návštěvníků
  5. životního prostředí
  6. stupně ochrany (např. památka UNESCO, národní park atd.)
  7. druhu cestovního ruchu (např. zimní vs. letní, sportovní, kulturní atd.)

Pro zjištění informací využij volně dostupné internetové zdroje. Nezapomeň na jejich věrohodnost.

3. Nyní už máte vytvořený turistický průvodce i provedenou analýzu jednotlivých lokalitu. Cestovní ruch však pro dané lokality i svět jako celek nepřináší pouze pozitiva, ale i řadu negativ.

Učitel evokuje diskuzi o pozitivních a negativních aspektech cestovního ruchu na různých velikostních úrovních prostoru. Mezi hlavní témata by měla patřit: zaměstnanost, ekonomický rozvoj lokality (pozitiva), „overtourism“, exhalace z letecké dopravy, ztráta osobitosti lokality (negativa). Na základě stanovených aspektů by měl učitel navést žáky k opatřením směřujícím k udržitelnému rozvoji cestovního ruchu.

4. Pro jednu z lokalit, které jste prezentovali v rámci svého turistického průvodce navrhněte a opět formou StoryMapy prezentujte opatření pro zajištění udržitelného rozvoje cestovního ruchu. Vytvořenou StoryMapu prezentujte ostatním. Uvedená opatření vzájemně porovnejte.

Očekávané problémy

  • Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
  • Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet, nefunkční software).
  • Problémy s ovládáním nástrojů pro tvorbu StoryMaps v platformě ArcGIS online.
  • Nedostatečné zapojení se žáků do diskuze.
  • Problémy s ovládáním vybraných nástrojů softwaru ArcGIS online.
  • Neschopnost žáků samostatné práce.

Videonávod

ArcGIS StoryMaps – přihlášení

ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy

ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy

Ke stažení

Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Metodický list pro učitele
.docx 145 kB
Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Metodický list pro učitele
.pdf 184 kB
Turistický průvodce Austrálií (vybraným regionem)
Návod pro učitele
.pptx 1 MB
ArcGIS StoryMaps – přihlášení
Videonávod
.mp4 43 MB
ArcGIS StoryMaps – tvorba mapy
Videonávod
.mp4 90 MB
ArcGIS StoryMaps Classic – tvorba mapy
Videonávod
.mp4 79 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info