Stavba hotelu
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Životní prostředí
- Česká republika
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje
Cíle výuky: žák
- geograficky charakterizuje okres Blansko (popřípadě podle vlastní volby)
- interpretuje údaje z mapy (geologické, orientace reliéfu, ochrana přírody, ortofotomapy)
- navrhne lokace pro stavbu hotelu a zdůvodní výběr
- na základě práce s mapou a nástroji ArcGIS Online odvodí výběr pro nejvhodnější lokalitu
- zdůvodní, zda je vhodné stavět na greenfieldu nebo opravit nějakou starou budovu
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Přírodopis: biologie rostlin, neživá příroda
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy
Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – buffer zone atd.)
Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky
Použitý hardware: počítač nebo tablet
Použitý software: ArcGIS Online
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma okres Blansko, ochrana přírody
- Práce ve dvojicích – výběr lokalit a spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – srovnání výběru lokalit a kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
1. VYUČOVACÍ HODINA
Motivace (10 min)
- Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který se může řešit?
- Kontrola otázky 1 – nejlépe napsat na tabuli – zkusit žáky navést na všechny faktory ovlivňující výběr lokality pro stavbu
- Co je podle tebe GIS?
Vysvětlení pojmů (5 min)
- Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.
Rozdělení žáků do skupin (5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic – každá dvojice má na starosti jedno město, pravděpodobně jedno město budou zpracovávat dvě/tři dvojice
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s ArcGIS Online (10 min)
- Přihlášení žáků – bez přihlášení není možné využít analytické nástroje ArcGIS Online
- U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online – je vhodné s nimi udělat jiné učební úlohy – např. Rozhledna, která je založena na podobném principu
- Tip: Pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online, je vhodné práci rozvrhnout do 3 vyučovacích hodin – více se s nimi zaměřit na využití GIS v praxi, podrobně jim ukazovat i jednoduché kroky (např. vytvoření mapové poznámky). Mají pak více prostoru pro úvahy nad geografickými otázkami.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
- V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.
- Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru (nebo sdílet obrazovku učitelova počítače) ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit.
2. VYUČOVACÍ HODINA
Práce ve dvojicích (15 min)
- Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.
- Uloží své výsledky (Pracovní listy) do sdílení složky ve školním systému nebo do obsahu ArcGIS Online.
Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)
- Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů, uložení map (5 min)
- Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.
Závěrečná diskuse (5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Je možné žáky více či méně navádět v tom, jaké faktory ovlivní stavbu hotelu.
Očekávané problémy
- Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
- Žáci nebudou umět číst v mapě orientace reliéfu, nedokážou analyzovat více mapových vrstev naráz.
- Žáci zvolí špatné vrstvy pro analýzy.
- Žáci určí lokality, u kterých nebude průnik.
- Problémy technického charakteru.
- Chybějící ArcGIS Online účty (nebo přihlašovací údaje).
Správné otázky na odpovědi nelze určit. V této učební úloze jde o to, aby žáci uvažovali nad geografickou charakteristikou území, nad vzájemnými vztahy jednotlivých složek krajiny.
Při stavbě je obecně nutné hledět na tyto faktory: geologické podloží, úrodnost půdy, cena pozemků, atraktivita okolí, ochrana přírody, dopravní dostupnost, územní plány obcí, povodňové území, orientace a sklonitost svahu
Pracovní list
Ke stažení
Stavba hotelu
Metodický list pro učitele |
.docx 145 kB |
---|---|
Stavba hotelu
Metodický list pro učitele |
.pdf 174 kB |
Stavba hotelu
Pracovní list pro žáky |
.docx 4 MB |
Stavba hotelu
Pracovní list pro žáky |
.pdf 338 kB |