Stavba hotelu

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Životní prostředí
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje

Cíle výuky: žák

  • geograficky charakterizuje okres Blansko (popřípadě podle vlastní volby)
  • interpretuje údaje z mapy (geologické, orientace reliéfu, ochrana přírody, ortofotomapy)
  • navrhne lokace pro stavbu hotelu a zdůvodní výběr
  • na základě práce s mapou a nástroji ArcGIS Online odvodí výběr pro nejvhodnější lokalitu
  • zdůvodní, zda je vhodné stavět na greenfieldu nebo opravit nějakou starou budovu

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Přírodopis: biologie rostlin, neživá příroda

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – buffer zone atd.)

Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: ArcGIS Online

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma okres Blansko, ochrana přírody
  • Práce ve dvojicích – výběr lokalit a spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – srovnání výběru lokalit a kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (10 min)

  • Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který se může řešit?
  • Kontrola otázky 1 – nejlépe napsat na tabuli – zkusit žáky navést na všechny faktory ovlivňující výběr lokality pro stavbu
  • Co je podle tebe GIS?

Vysvětlení pojmů (5 min)

  • Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.

Rozdělení žáků do skupin (5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – každá dvojice má na starosti jedno město, pravděpodobně jedno město budou zpracovávat dvě/tři dvojice
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s ArcGIS Online (10 min)

  • Přihlášení žáků – bez přihlášení není možné využít analytické nástroje ArcGIS Online
  • U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online – je vhodné s nimi udělat jiné učební úlohy – např. Rozhledna, která je založena na podobném principu
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online, je vhodné práci rozvrhnout do 3 vyučovacích hodin – více se s nimi zaměřit na využití GIS v praxi, podrobně jim ukazovat i jednoduché kroky (např. vytvoření mapové poznámky). Mají pak více prostoru pro úvahy nad geografickými otázkami.

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru (nebo sdílet obrazovku učitelova počítače) ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit.

2. VYUČOVACÍ HODINA

Práce ve dvojicích (15 min)

  • Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.
  • Uloží své výsledky (Pracovní listy) do sdílení složky ve školním systému nebo do obsahu ArcGIS Online.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (5 min)

  • Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.

Závěrečná diskuse (5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné žáky více či méně navádět v tom, jaké faktory ovlivní stavbu hotelu.

Očekávané problémy

  • Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
  • Žáci nebudou umět číst v mapě orientace reliéfu, nedokážou analyzovat více mapových vrstev naráz.
  • Žáci zvolí špatné vrstvy pro analýzy.
  • Žáci určí lokality, u kterých nebude průnik.
  • Problémy technického charakteru.
  • Chybějící ArcGIS Online účty (nebo přihlašovací údaje).

Správné otázky na odpovědi nelze určit. V této učební úloze jde o to, aby žáci uvažovali nad geografickou charakteristikou území, nad vzájemnými vztahy jednotlivých složek krajiny.

Při stavbě je obecně nutné hledět na tyto faktory: geologické podloží, úrodnost půdy, cena pozemků, atraktivita okolí, ochrana přírody, dopravní dostupnost, územní plány obcí, povodňové území, orientace a sklonitost svahu

Pracovní list

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info