Havarijní plánování
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Mimořádné události (Chemie)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek
Cíle výuky: žák
- porovná výkon JE Dukovany a JE Temelín
- určí nejrizikovější části zón na základě převládajícího směru větru
- interpretuje údaje z havarijního plánu JE Temelín
- popíše evakuační trasu z dané obce
- popíše únikový plán školy
- vyjmenuje mimořádné události
- na základě popisu zvuku vybere ten, který signalizuje evakuaci
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Chemie: mimořádné události, chemie a elektřina
- Fyzika: formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy
Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – buffer zone atd.)
Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí a predikce (např. jaký dopad má výskyt daného jevu v určité oblasti)
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky
Použitý hardware: počítač nebo tablet
Použitý software: ArcGIS Online
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma evakuace
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
PŘED VYUČOVÁNÍM
- Je vhodné, aby si učitel sám vyzkoušel úlohu
- Rozhodnout se, zda je práce vhodná na jednu vyučovací hodinu. Pokud žáci nemají zkušenosti s prací na ArcGIS Online, doporučení – raději 2 vyučovací hodiny.
- Možnost zařadit evakuační plán školy (otázka 9)
- Projít si havarijní plánování a je možnost doplnit libovolnou otázku.
- Nachystá si otázku 10.
1. VYUČOVACÍ HODINA
Motivace (5 min)
- Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který může řešit HZS?
- Které znáš JE? I mimo ČR?
- Znáš příklady, kdy došlo k havárii v JE? Víš, co bylo příčinou? – Černobyl vs. Fukušima
Vysvětlení pojmů (<5 min)
- Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic – při dostatečném počtu techniky ve třídě lze pracovat samostatně
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s ArcGIS Online (5 min)
- Před začátkem práce s pracovním listem je vhodné žákům ukázat základní funkce v ArcGIS Online, zejména vytvoření nové mapové poznámky, změna stylu, analytické nástroje – na základě předchozí zkušenosti žáků s ArcGIS Online tuto část vynechat.
- U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online.
Samostatná práce/Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci pracují samostatně, popř. ve dvojicích podle možnosti techniky ve třídě.
- Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit.
Kontrola otázek (5 min)
- Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)
- Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Je možné výuku naplánovat s učiteli fyziky a chemie a jít více do hloubky.
Očekávané problémy
- Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
- Žáci nebudou umět číst v mapě.
- Žáci jako nejohroženější zóny označí ty na JZ a Z, kvůli tomu, že vítr jde z JZ a Z, ale je nutné upozornit na to, kam vítr směřuje.
- Problémy technického charakteru.
Pracovní list
Ke stažení
Havarijní plánování
Metodický list pro učitele |
.docx 428 kB |
---|---|
Havarijní plánování
Metodický list pro učitele |
.pdf 355 kB |
Havarijní plánování
Pracovní list pro žáky |
.docx 5 MB |
Havarijní plánování
Pracovní list pro žáky |
.pdf 260 kB |