Havarijní plánování

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Mimořádné události (Chemie)

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

Cíle výuky: žák

  • porovná výkon JE Dukovany a JE Temelín
  • určí nejrizikovější části zón na základě převládajícího směru větru
  • interpretuje údaje z havarijního plánu JE Temelín
  • popíše evakuační trasu z dané obce
  • popíše únikový plán školy
  • vyjmenuje mimořádné události
  • na základě popisu zvuku vybere ten, který signalizuje evakuaci

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Chemie: mimořádné události, chemie a elektřina
  • Fyzika: formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – buffer zone atd.)

Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí a predikce (např. jaký dopad má výskyt daného jevu v určité oblasti)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: ArcGIS Online

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma evakuace
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

PŘED VYUČOVÁNÍM

  • Je vhodné, aby si učitel sám vyzkoušel úlohu 
  • Rozhodnout se, zda je práce vhodná na jednu vyučovací hodinu. Pokud žáci nemají zkušenosti s prací na ArcGIS Online, doporučení – raději 2 vyučovací hodiny.
  • Možnost zařadit evakuační plán školy (otázka 9)
  • Projít si havarijní plánování a je možnost doplnit libovolnou otázku. 
  • Nachystá si otázku 10.

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (5 min)

  • Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který může řešit HZS? 
  • Které znáš JE? I mimo ČR?
  • Znáš příklady, kdy došlo k havárii v JE? Víš, co bylo příčinou? – Černobyl vs. Fukušima

Vysvětlení pojmů (<5 min)

  • Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – při dostatečném počtu techniky ve třídě lze pracovat samostatně
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s ArcGIS Online (5 min)

  • Před začátkem práce s pracovním listem je vhodné žákům ukázat základní funkce v ArcGIS Online, zejména vytvoření nové mapové poznámky, změna stylu, analytické nástroje – na základě předchozí zkušenosti žáků s ArcGIS Online tuto část vynechat.
  • U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online.

Samostatná práce/Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci pracují samostatně, popř. ve dvojicích podle možnosti techniky ve třídě.
  • Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit. 

Kontrola otázek (5 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)

  • Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné výuku naplánovat s učiteli fyziky a chemie a jít více do hloubky.

Očekávané problémy

  • Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici. 
  • Žáci nebudou umět číst v mapě. 
  • Žáci jako nejohroženější zóny označí ty na JZ a Z, kvůli tomu, že vítr jde z JZ a Z, ale je nutné upozornit na to, kam vítr směřuje.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Havarijní plánování
Metodický list pro učitele
.docx 428 kB
Havarijní plánování
Metodický list pro učitele
.pdf 355 kB
Havarijní plánování
Pracovní list pro žáky
.docx 5 MB
Havarijní plánování
Pracovní list pro žáky
.pdf 260 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info