Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Česká republika
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Data, informace a modelování (Informatika)
- Informační systémy (Informatika)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu
- získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
- vysvětlí účel informačních systémů, které používá, identifikuje jejich jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi; zvažuje možná rizika při navrhování i užívání informačních systémů
Cíle výuky: žák
- pracuje s mapovou aplikací mapakriminality
- užívá s porozuměním základní pojmy: trestný čin, kriminalita, objasněný skutek, obvodní oddělení
- vyhledává požadované informace a porovnává prostorové a časové celky
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Základy společenskch věd (výchova k občanství)
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá rozšířené nástroje mapové aplikace (např. nastavení průhlednosti vrstev, interaktivních prvků)
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone
Použitý software: Mapa krminaity: https://mapakriminality.cz/
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma kriminality ve městě
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – srovnání lokalit a kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení údajů z mapy kriminality, která formou kartogramu souhrnně zobrazuje oficiální statistiky trestných činů v ČR.
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Vysvětlení pojmů (5 min)
- Vysvětlení pojmů ze spojovačky.
Seznámení žáků s mapou kriminality (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení mapy kriminality.
- Ukáže, jakým způsobem lze škálovat kartogram a srovnávat územní celky a vyzve žáky k samostatné práci.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci mapy kriminality vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- porovnávat jednotlivá území
- pracovat s časovou osou
- číst data z kartogramu pomocí legendy nebo pomocí najetí kurzoru na daný stát
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Na podobné úlohy lze použít např. mapy sucha (https://www.intersucho.cz/cz/mapy/)
Očekávané problémy
- Žák nebude rozumět všem pojmům.
- Žák nebude umět pracovat s aplikací.
- Problémy technického charakteru.
Videonávod
Ke stažení
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Metodický list pro učitele |
.docx 142 kB |
---|---|
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Metodický list pro učitele |
.pdf 177 kB |
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Pracovní list pro žáky |
.docx 1 MB |
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Pracovní list pro žáky |
.pdf 397 kB |
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Videonávod |
.mp4 48 MB |