Mapa kriminality – (ne)bezpečná území

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Česká republika
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Data, informace a modelování (Informatika)
  • Informační systémy (Informatika)

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu
  • získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
  • vysvětlí účel informačních systémů, které používá, identifikuje jejich jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi; zvažuje možná rizika při navrhování i užívání informačních systémů

Cíle výuky: žák

  • pracuje s mapovou aplikací mapakriminality
  • užívá s porozuměním základní pojmy: trestný čin, kriminalita, objasněný skutek, obvodní oddělení 
  • vyhledává požadované informace a porovnává prostorové a časové celky

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Základy společenskch věd (výchova k občanství)

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy

Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá rozšířené nástroje mapové aplikace (např. nastavení průhlednosti vrstev, interaktivních prvků)

Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod

Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone

Použitý software: Mapa krminaity: https://mapakriminality.cz/

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma kriminality ve městě
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – srovnání lokalit a kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (<5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení údajů z mapy kriminality, která formou kartogramu souhrnně zobrazuje oficiální statistiky trestných činů v ČR.

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Vysvětlení pojmů (5 min)

  • Vysvětlení pojmů ze spojovačky.

Seznámení žáků s mapou kriminality (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení mapy kriminality.
  • Ukáže, jakým způsobem lze škálovat kartogram a srovnávat územní celky a  vyzve žáky k samostatné práci. 

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci mapy kriminality vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • porovnávat jednotlivá území
    • pracovat s časovou osou
    • číst data z kartogramu pomocí legendy nebo pomocí najetí kurzoru na daný stát

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Na podobné úlohy lze použít např. mapy sucha (https://www.intersucho.cz/cz/mapy/)

Očekávané problémy

  • Žák nebude rozumět všem pojmům.
  • Žák nebude umět pracovat s aplikací.
  • Problémy technického charakteru.

Videonávod

Ke stažení

Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Metodický list pro učitele
.docx 142 kB
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Metodický list pro učitele
.pdf 177 kB
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Pracovní list pro žáky
.docx 1 MB
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Pracovní list pro žáky
.pdf 397 kB
Mapa kriminality – (ne)bezpečná území
Videonávod
.mp4 48 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info