Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-
přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
Cíle výuky: žák
- zobrazí na počítači digitální turistickou mapu a cykloatlas on-line
- porovná obsah obou digitálních map s ohledem na informace o cyklotrasách
- hodnotí legendu mapy vzhledem k plánování cyklovýletu
- rozhodne, která digitální mapa je vhodnější pro plánování cyklovýletu na horských kolech
- své rozhodnutí zdůvodní argumenty
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr digitální mapy
Technická dovednost: vybírá mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace
Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů pro řešení zadané úlohy, zdůvodní její výběr
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač, notebook/chromebook (metodický list je konstruován pro webové verze obou použitých digitálních map, u mobilních aplikací může být rozmístění ovládacích ikon jiné)
Použitý software: webová turistická mapa: mapy.cz/turisticka, cykloturistická mapa: cykloserver.cz
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti
výběru vhodné digitální mapy pro sportovní outdoorovou aktivitu – terénní cyklistiku (MTB).
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s aplikací mapy.cz a cykloserver.cz (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení (cyklo)turistických mapy.
- Vysvětlí, jakými znaky jsou značeny cyklostezky v digitální mapy.
- Motivuje žáky k výběru vhodného území. Úkolem je naplánovat cyklovýlet pro (rodinu, třídu, partu…), tak aby jeho převážná část vedla po značených cyklostezkách s nezpevněným povrchem (nejen asfaltový povrch, přesuny a přejezdy po asfaltkách jsou možné).
- Tip: Předem si rozmyslet, zda žáci dostanou zadané území jednotné nebo zda si budou volit sami. Učitel předem zváží, zda by jeho žáci měli s výběrem území velký problém či ne a rozhodne, která varianta je pro danou třídu specificky vhodnější.
- Tip: Seznámit se předem s legendou turistické mapy na serveru mapy.cz a cykloserver.cz
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci digitálního atlasu vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- se na webu cykloserver.cz přepnout to režimu cykloatlasu
- se na webu mapy.cz přepnout do režimu turistické mapy
- jak zobrazit legendu u obou mapových aplikací (mapy.cz > nenápadný proklik pod logem Mapy.cz v dolním pravém rohu webové aplikace
- VOLITELNÉ: pracovat s nástrojem měření délky trasy v mapě (mapy.cz: funkce se zobrazí kliknutím na ikonu Nástroje v dolním levém rohu mapového pole; cykloatlas: funkce je dostupná pomocí ikony se symbolem kola a názvem Kreslení trasy v pravém horním rohu
- VOLITELNÉ: pracovat s nástrojem uložení trasy ve formátu .gpx a nahrání do mobilu
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Je možné dát žákům za úkol naplánovat cyklovýlet, popsat území, jakým pojedou,...
Očekávané problémy
- Žák nerozumí konceptu zobrazování topografie v turistické mapě nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
- Žák nerozumí konceptu mapové legendy a/nebo ji nedovede správně interpretovat.
Pracovní list
Ke stažení
Vybíráme vhodnou digitální mapu pro plánování cyklovýletu
Metodický list pro učitele |
.docx 147 kB |
---|---|
Vybíráme vhodnou digitální mapu pro plánování cyklovýletu
Metodický list pro učitele |
.pdf 179 kB |
Vybíráme vhodnou digitální mapu pro plánování cyklovýletu
Pracovní list pro žáky |
.docx 307 kB |
Vybíráme vhodnou digitální mapu pro plánování cyklovýletu
Pracovní list pro žáky |
.pdf 228 kB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |