Vybíráme vhodnou digitální mapu pro plánování cyklovýletu

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

Cíle výuky: žák

  • zobrazí na počítači digitální turistickou mapu a cykloatlas on-line
  • porovná obsah obou digitálních map s ohledem na informace o cyklotrasách 
  • hodnotí legendu mapy vzhledem k plánování cyklovýletu
  • rozhodne, která digitální mapa je vhodnější pro plánování cyklovýletu na horských kolech
  • své rozhodnutí zdůvodní argumenty

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr digitální mapy

Technická dovednost: vybírá mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá další nástroje mapové aplikace

Mapová dovednost: vybere vhodné sekundární zdroje (data/mapu) z nabízených zdrojů pro řešení zadané úlohy, zdůvodní její výběr

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač, notebook/chromebook (metodický list je konstruován pro webové verze obou použitých digitálních map, u mobilních aplikací může být rozmístění ovládacích ikon jiné)

Použitý software: webová turistická mapa: mapy.cz/turisticka, cykloturistická mapa: cykloserver.cz

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (<5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti

    výběru vhodné digitální mapy pro sportovní outdoorovou aktivitu – terénní cyklistiku (MTB).

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s aplikací mapy.cz a cykloserver.cz (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení (cyklo)turistických mapy.
  • Vysvětlí, jakými znaky jsou značeny cyklostezky v digitální mapy.
  • Motivuje žáky k výběru vhodného území. Úkolem je naplánovat cyklovýlet pro (rodinu, třídu, partu…), tak aby jeho převážná část vedla po značených cyklostezkách s nezpevněným povrchem (nejen asfaltový povrch, přesuny a přejezdy po asfaltkách jsou možné).
  • Tip: Předem si rozmyslet, zda žáci dostanou zadané území jednotné nebo zda si budou  volit sami. Učitel předem zváží, zda by jeho žáci měli s výběrem území velký problém či ne a rozhodne, která varianta je pro danou třídu specificky vhodnější. 
  • Tip: Seznámit se předem s legendou turistické mapy na serveru mapy.cz a cykloserver.cz

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci digitálního atlasu vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • se na webu cykloserver.cz přepnout to režimu cykloatlasu
    • se na webu mapy.cz přepnout do režimu turistické mapy
    • jak zobrazit legendu u obou mapových aplikací (mapy.cz > nenápadný proklik pod logem Mapy.cz v dolním pravém rohu webové aplikace
    • VOLITELNÉ: pracovat s nástrojem měření délky trasy v mapě (mapy.cz: funkce se zobrazí kliknutím na ikonu Nástroje v dolním levém rohu mapového pole; cykloatlas: funkce je dostupná pomocí ikony se symbolem kola a názvem Kreslení trasy v pravém horním rohu
    • VOLITELNÉ: pracovat s nástrojem uložení trasy ve formátu .gpx a nahrání do mobilu

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné dát žákům za úkol naplánovat cyklovýlet, popsat území, jakým pojedou,...

Očekávané problémy

  • Žák nerozumí konceptu zobrazování topografie v turistické mapě nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
  • Žák nerozumí konceptu mapové legendy a/nebo ji nedovede správně interpretovat.

Pracovní list

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info