Mapování v okolí školy (téma Evropa)

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Regiony světa – Evropa

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států
  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů

Cíle výuky: žák

  • pozoruje, vnímá a hodnotí jevy v místní krajině
  • vyhledá, dokumentuje a popíše vybrané objekty mající vztah k libovolnému evropskému státu
  • přiřadí k vyhledanému objektu evropský stát a zdůvodní vzájemnou souvislost 
  • využívá volně přístupných webových aplikací jako nástroje pro vytváření vlastního obsahu a sdílení dat  

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy

Technická dovednost: sbírá primární data, vyhledá a přidá data do existující mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva) pro zobrazení jednotlivých prvků v mapě

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, aplikace Survey123, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu nebo se staženou aplikací Survey123 (pokud je aplikace nainstalována v telefonu, v terénu pak není nutné mít přístup k internetu)

Použitý hardware: počítač, tablet nebo smartphone

Použitý software: Survey123

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

Přípravná fáze ve třídě (cca 30minut):

  • Zadání práce – instruktáž, stažení vytvořeného formuláře Survey123 do mobilních zařízení žáků

Realizační fáze v terénu (cca 45 minut):

  • Skupinová práce, práce ve dvojicích nebo samostatná práce v okolí školy dle schopností a dovedností žáků, dle technických možností (počet mobilních zařízení) a dle specifických podmínek a prostředí školy

Závěrečná fáze ve třídě (cca 15 minut):

  • Sdílení vyplněného formuláře z terénu učiteli
  • Společná diskuze – žáci komentují vlastní postup práce v terénu, použití nástroje Survey123
  • Analýza výsledků – učitel prezentuje v aplikaci Survey123 výsledky šetření ve formě grafů, zobrazuje data pomocí webové mapy
  • Diskuze výsledků a použitých metod (Survey123)
  • Sebehodnocení práce žáků

Postup (scénář)

  • Učitel vytvoří formulář pomocí aplikace Survey123 for ArcGIS na zvolené téma (viz videonávod), nutné je mít zřízený přístup do aplikace ArcGIS Online
  • Učitel instruuje žáky, jakým způsobem si stáhnou formulář do svých mobilních přístrojů (nutné připojení k wifi) – nejjednodušeji tak, že opíší odkaz do webového prohlížeče na svém mobilním zařízení. Lze využít předem připravených tabletů se staženou aplikací. 
  • Učitel sdělí zadání:

Najdi ve svém okolí celkem 4 objekty mající vztah k libovolnému evropskému státu (kromě ČR). Může se jednat například o auto SPZ značky jiného státu, které potkáš na ulici; cukrárnu, kde prodávají belgické pralinky; vitrínu cestovní kanceláře, kde nabízí zájezd do rakouských Alp; Anglickou školku apod. Kritéria:

a) najdi 2 takové objekty ve své domácnosti/ve třídě
b) najdi 2 takové objekty mimo domácnost, ale nesmí se jednat o objekt z obchodu s potravinami.

  • Následuje samostatná práce žáků v terénu (bez nutnosti připojení k wifi) s mobilním zařízením.
  • Po návratu z terénu – žáci nasdílí vyplněný formulář učiteli (nutné připojení k wifi)
  • Společná diskuze - žáci komentují vlastní postup práce v terénu a použití nástroje Survey123, komentují výběr objektů, zdůvodňují souvislost se státem Evropy 
  • Analýza výsledků - prezentace učitele -  v aplikaci Survey123 učitel analyzuje výsledky šetření pomocí grafů, zobrazuje data pomocí webové mapy

Alternativa: Formulář v aplikaci Survey123 lze vytvořit na různá témata, ke kterým lze sbírat data v okolí školy. Nabízí se také propojení s jinými předměty, například historie (sběr dat o historických budovách), biologie (sběr a určování druhů stromů, hodnocení stáří či zdravotního stavu dřevin atd.).

Formulář Survey123 si mohou vytvářet žáci sami, navrhnout si vlastní téma a formulovat otázky do formuláře.

Očekávané problémy

  • Problém se založením účtu na ArcGIS Online. Doporučujeme za pomoci školního správce sítě či učitele informatiky vyřešit účet ArcGIS Online pro celou vzdělávací instituci 
  • Seznámení učitele s aplikací Survey123. Problém s tvorbou vlastního formuláře, nutnost sdílet vytvořený formulář veřejně, aby si jej žáci mohli stáhnout do svých zařízení. Dovednost zobrazení a analýzy sesbíraných dat v aplikaci (grafy, webová mapa).
  • Nutné je, aby se žáci mohli ve škole připojit k wifi.
  • Práce v terénu (okolí školy) s sebou přináší určitá bezpečnostní rizika. Učitel musí vymezit území dle specifických podmínek a prostředí školy, vyhodnotit aktuální počasí pro pobyt venku apod.

Videonávod

Ke stažení

Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Metodický list pro učitele
.docx 141 kB
Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Metodický list pro učitele
.pdf 214 kB
Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Videonávod
.mp4 162 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info