Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Regiony světa – Evropa
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
Cíle výuky: žák
- pozoruje, vnímá a hodnotí jevy v místní krajině
- vyhledá, dokumentuje a popíše vybrané objekty mající vztah k libovolnému evropskému státu
- přiřadí k vyhledanému objektu evropský stát a zdůvodní vzájemnou souvislost
- využívá volně přístupných webových aplikací jako nástroje pro vytváření vlastního obsahu a sdílení dat
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy
Technická dovednost: sbírá primární data, vyhledá a přidá data do existující mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva) pro zobrazení jednotlivých prvků v mapě
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, aplikace Survey123, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu nebo se staženou aplikací Survey123 (pokud je aplikace nainstalována v telefonu, v terénu pak není nutné mít přístup k internetu)
Použitý hardware: počítač, tablet nebo smartphone
Použitý software: Survey123
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
Přípravná fáze ve třídě (cca 30minut):
- Zadání práce – instruktáž, stažení vytvořeného formuláře Survey123 do mobilních zařízení žáků
Realizační fáze v terénu (cca 45 minut):
- Skupinová práce, práce ve dvojicích nebo samostatná práce v okolí školy dle schopností a dovedností žáků, dle technických možností (počet mobilních zařízení) a dle specifických podmínek a prostředí školy
Závěrečná fáze ve třídě (cca 15 minut):
- Sdílení vyplněného formuláře z terénu učiteli
- Společná diskuze – žáci komentují vlastní postup práce v terénu, použití nástroje Survey123
- Analýza výsledků – učitel prezentuje v aplikaci Survey123 výsledky šetření ve formě grafů, zobrazuje data pomocí webové mapy
- Diskuze výsledků a použitých metod (Survey123)
- Sebehodnocení práce žáků
Postup (scénář)
- Učitel vytvoří formulář pomocí aplikace Survey123 for ArcGIS na zvolené téma (viz videonávod), nutné je mít zřízený přístup do aplikace ArcGIS Online
- Učitel instruuje žáky, jakým způsobem si stáhnou formulář do svých mobilních přístrojů (nutné připojení k wifi) – nejjednodušeji tak, že opíší odkaz do webového prohlížeče na svém mobilním zařízení. Lze využít předem připravených tabletů se staženou aplikací.
- Učitel sdělí zadání:
Najdi ve svém okolí celkem 4 objekty mající vztah k libovolnému evropskému státu (kromě ČR). Může se jednat například o auto SPZ značky jiného státu, které potkáš na ulici; cukrárnu, kde prodávají belgické pralinky; vitrínu cestovní kanceláře, kde nabízí zájezd do rakouských Alp; Anglickou školku apod. Kritéria:
a) najdi 2 takové objekty ve své domácnosti/ve třídě
b) najdi 2 takové objekty mimo domácnost, ale nesmí se jednat o objekt z obchodu s potravinami.
- Následuje samostatná práce žáků v terénu (bez nutnosti připojení k wifi) s mobilním zařízením.
- Po návratu z terénu – žáci nasdílí vyplněný formulář učiteli (nutné připojení k wifi)
- Společná diskuze - žáci komentují vlastní postup práce v terénu a použití nástroje Survey123, komentují výběr objektů, zdůvodňují souvislost se státem Evropy
- Analýza výsledků - prezentace učitele - v aplikaci Survey123 učitel analyzuje výsledky šetření pomocí grafů, zobrazuje data pomocí webové mapy
Alternativa: Formulář v aplikaci Survey123 lze vytvořit na různá témata, ke kterým lze sbírat data v okolí školy. Nabízí se také propojení s jinými předměty, například historie (sběr dat o historických budovách), biologie (sběr a určování druhů stromů, hodnocení stáří či zdravotního stavu dřevin atd.).
Formulář Survey123 si mohou vytvářet žáci sami, navrhnout si vlastní téma a formulovat otázky do formuláře.
Očekávané problémy
- Problém se založením účtu na ArcGIS Online. Doporučujeme za pomoci školního správce sítě či učitele informatiky vyřešit účet ArcGIS Online pro celou vzdělávací instituci
- Seznámení učitele s aplikací Survey123. Problém s tvorbou vlastního formuláře, nutnost sdílet vytvořený formulář veřejně, aby si jej žáci mohli stáhnout do svých zařízení. Dovednost zobrazení a analýzy sesbíraných dat v aplikaci (grafy, webová mapa).
- Nutné je, aby se žáci mohli ve škole připojit k wifi.
- Práce v terénu (okolí školy) s sebou přináší určitá bezpečnostní rizika. Učitel musí vymezit území dle specifických podmínek a prostředí školy, vyhodnotit aktuální počasí pro pobyt venku apod.
Videonávod
Ke stažení
Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Metodický list pro učitele |
.docx 141 kB |
---|---|
Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Metodický list pro učitele |
.pdf 214 kB |
Mapování v okolí školy (téma Evropa)
Videonávod |
.mp4 162 MB |