Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Digitální technologie (Informatika)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
- aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny
- ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos
Cíle výuky: žák
- prozkoumá okolí bydliště/školy
- vysvětlí princip crowdsourcingu
- vysvětlí pojem geotagging
- přidá fotografii, čímž vytvoří pro ostatní uživatele přidanou hodnotu mapy
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: Čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy
Technická dovednost: přidá primární data, přidá vrstvu do mapy, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone
Použitý software: mapy.cz
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma výhody a nevýhody crowdsourcingu
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – společná prezentace výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace a vysvětlení pojmů (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti tvorby mapy na příkladu obohacení mapy o další informace (fotografie).
- Učitel stručně vysvětlí význam pojmů "crowdsourcing" a "geotagging".
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s aplikací mapy.cz (<5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení aplikace mapy.cz.
- Ukáže, jakým způsobem vyhledávat a zoomovat na mapě, jak číst informace z mapy, příp. jak přidat fotografii k místu vyzve žáky k samostatné práci.
Samostatná práce, práce ve dvojicích (5 min)
- Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- vložit fotografii do mapy
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci nasdílejí mapu a odevzdají pracovní list.
Prezentace výsledků, diskuze (5 min)
- Společná diskuze a prezentace výsledků
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Očekávané problémy
- Žák se nebudou orientovat v prostředí mapové platformy.
- Žák nesplní úkol pořízení fotografie.
- Problémy technického charakteru.
- Aktualizace aplikace a změna dílčích kroků, jak jsou popsány v metodice/návodu.
Videonávod
Ke stažení
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Metodický list pro učitele |
.docx 141 kB |
---|---|
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Metodický list pro učitele |
.pdf 165 kB |
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Pracovní list pro žáky |
.docx 1 MB |
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Pracovní list pro žáky |
.pdf 488 kB |
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Videonávod |
.mp4 27 MB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |