Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Digitální technologie (Informatika)

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
  • aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny
  • ukládá a spravuje svá data ve vhodném formátu s ohledem na jejich další zpracování či přenos

Cíle výuky: žák

  • prozkoumá okolí bydliště/školy
  • vysvětlí princip crowdsourcingu
  • vysvětlí pojem geotagging 
  • přidá fotografii, čímž vytvoří pro ostatní uživatele přidanou hodnotu mapy

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: Čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy

Technická dovednost: přidá primární data, přidá vrstvu do mapy, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod

Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone

Použitý software: mapy.cz

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma výhody a nevýhody crowdsourcingu
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – společná prezentace výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace a vysvětlení pojmů (<5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti tvorby mapy na příkladu obohacení mapy o další informace (fotografie).
  • Učitel stručně vysvětlí význam pojmů "crowdsourcing" a "geotagging".

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s aplikací mapy.cz (<5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení aplikace mapy.cz.
  • Ukáže, jakým způsobem vyhledávat a zoomovat na mapě, jak číst informace z mapy, příp. jak přidat fotografii k místu vyzve žáky k samostatné práci. 

Samostatná práce, práce ve dvojicích (5 min)

  • Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • vložit fotografii do mapy

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci nasdílejí mapu a odevzdají pracovní list.

Prezentace výsledků, diskuze (5 min)

  • Společná diskuze a prezentace výsledků

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Očekávané problémy

  • Žák se nebudou orientovat v prostředí mapové platformy.
  • Žák nesplní úkol pořízení fotografie.
  • Problémy technického charakteru.
  • Aktualizace aplikace a změna dílčích kroků, jak jsou popsány v metodice/návodu.

Videonávod

Ke stažení

Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Metodický list pro učitele
.docx 141 kB
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Metodický list pro učitele
.pdf 165 kB
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Pracovní list pro žáky
.docx 1 MB
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Pracovní list pro žáky
.pdf 488 kB
Crowdsourcing aneb přidáme data do mapy
Videonávod
.mp4 27 MB
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 6 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info