Krizové řízení záchranných složek

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Data, informace a modelování (Informatika)

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Cíle výuky: žák

  • vyhledá místo v mapové aplikaci pomocí zápisu souřadnic
  • vyhledá požadované prvky v mapě pomocí vyhledávání a mapových značek
  • používá nástroje měření v mapě
  • naplánuje trasu a zobrazí si dopravní mapu
  • na základě získaných informací volí vhodné řešení potenciálně reálného problému

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy

Technická dovednost: používá nástroje pro vyhledávání dat a objektů, plánování tras, měření vzdálenosti a ploch

Mapová dovednost: vyhledá data/objekty v mapě, naplánuje trasu, měří vzdálenosti a plochy

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod

Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone

Použitý software: Dopravní mapa mapy.cz – https://mapy.cz/dopravni

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma krizových situací
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (<5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti použití mapy na příkladu navigace během krizového řízení.
  • Tip na brainstorming: Podle čeho můžu navádět záchranné složky, nacházím-li se v neobydlené oblasti? (čísla na sloupech veřejného osvětlení, turistických rozcestnících, ...)

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s dopravní mapou aplikace mapy.cz (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení dopravní vrstvy na mapy.cz.
  • Ukáže, jakým způsobem vyhledávat na mapě kategorie prvků/služeb (nemocnice, restaurace, ...), jak číst informace z mapy na základě zadané trasy a vyzve žáky k samostatné práci. 

Práce ve dvojicích (15 min)

  • Žáci za pomoci dopravní mapy vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • vyhledávat pomocí souřadnic
    • vyhledávat kategorie objektů

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Lze volit alternativy s vyššími požadavky na řešení problému – vzdálené místo, nutnost výjezdu např. také policejních složek, nutnost vrtulníku (zjistit, kde je k dispozici atp.)

Očekávané problémy

  • Žák nebude umět číst v mapě.
  • Dopravní mapa je proměnlivá s časem – potenciálně rozdílné výsledky v závislosti na čase řešení úlohy.
  • Problémy technického charakteru.

Videonávod

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info