Krizové řízení záchranných složek
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Data, informace a modelování (Informatika)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-
získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
Cíle výuky: žák
- vyhledá místo v mapové aplikaci pomocí zápisu souřadnic
- vyhledá požadované prvky v mapě pomocí vyhledávání a mapových značek
- používá nástroje měření v mapě
- naplánuje trasu a zobrazí si dopravní mapu
- na základě získaných informací volí vhodné řešení potenciálně reálného problému
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy
Technická dovednost: používá nástroje pro vyhledávání dat a objektů, plánování tras, měření vzdálenosti a ploch
Mapová dovednost: vyhledá data/objekty v mapě, naplánuje trasu, měří vzdálenosti a plochy
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone
Použitý software: Dopravní mapa mapy.cz – https://mapy.cz/dopravni
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma krizových situací
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti použití mapy na příkladu navigace během krizového řízení.
- Tip na brainstorming: Podle čeho můžu navádět záchranné složky, nacházím-li se v neobydlené oblasti? (čísla na sloupech veřejného osvětlení, turistických rozcestnících, ...)
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s dopravní mapou aplikace mapy.cz (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení dopravní vrstvy na mapy.cz.
- Ukáže, jakým způsobem vyhledávat na mapě kategorie prvků/služeb (nemocnice, restaurace, ...), jak číst informace z mapy na základě zadané trasy a vyzve žáky k samostatné práci.
Práce ve dvojicích (15 min)
- Žáci za pomoci dopravní mapy vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- vyhledávat pomocí souřadnic
- vyhledávat kategorie objektů
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Lze volit alternativy s vyššími požadavky na řešení problému – vzdálené místo, nutnost výjezdu např. také policejních složek, nutnost vrtulníku (zjistit, kde je k dispozici atp.)
Očekávané problémy
- Žák nebude umět číst v mapě.
- Dopravní mapa je proměnlivá s časem – potenciálně rozdílné výsledky v závislosti na čase řešení úlohy.
- Problémy technického charakteru.
Videonávod
Ke stažení
Krizové řízení záchranných složek
Metodický list pro učitele |
.docx 142 kB |
---|---|
Krizové řízení záchranných složek
Metodický list pro učitele |
.pdf 196 kB |
Krizové řízení záchranných složek
Pracovní list pro žáky |
.docx 3 MB |
Krizové řízení záchranných složek
Pracovní list pro žáky |
.pdf 658 kB |
Krizové řízení záchranných složek
Videonávod |
.mp4 89 MB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |