Čteme výškopis z digitální turistické mapy

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

Cíle výuky: žák

  • vyhledá informace na internetu
  • aktivně využívá vybrané funkce mapy.cz
  • čte informace z mapy a výškový profilu reliéfu
  • identifikuje vybrané mapové značky v turistických mapách a aktivně je vyhledává v digitální mapě
  • určí nadmořskou výšku bodů na trase pomocí vrstevnic
  • naplánuje pomocí nástroje digitální turistické mapy trasu cesty
  • změří pomocí nástroje digitální turistické mapy délky trasy
  • vytvoří pomocí nástroje digitální turistické mapy výškový profil trasy
  • vlastními slovy popíše výškový profil trasy

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Matematika

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: zobrazí mapu, posouvá, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá základní nástroje mapové aplikace (např. zobrazení výškového profilu)

Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí významy znaků základní a obecně geografické mapy, přiřadí význam prvkům legendy mapy, čte výškopis mapy (vrstevnice/hypsometrie)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač nebo notebook

Použitý software: mapy.cz/turisticka

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – srovnání lokalit a kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s mapy.cz (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení turistické mapy.
  • Vysvětlí, jakými znaky jsou značeny turistické stezky v mapě, vyzve žáky k vyhledání turistické trasy, která se nenachází na rovině.
  • Tip: Přepnout turistickou mapu do 3D pohledu, na němž je snazší číst reliéf krajiny.
  • Tip: Zkontrolujte, zda mají vybránu vhodnou turistickou trasu podle kritérií.
  • Tip: Nevybírat trasu na rovině, jelikož cílem je vytvořit výškový profil s patrným převýšením.

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • přidat do mapy bod měření (jak měřit délku trasy v digitální turistické mapě)
    • odstranit z mapy bod měření (např. omylem nebo chybně umístěný bod)
    • ukončit měření v mapě
    • vysvětlit interaktivní spojitost trasy na mapě a výškového profilu (vyzkoušet si pohybovat kurzorem po profilu a sledovat současný pohyb bodu na trase v mapě
    • odečítat z profilu nadmořskou výšku různých bodů na trase. 

Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Očekávané problémy

  • Žák nerozumí konceptu zobrazování výškopisu pomocí vrstevnic na mapách nebo nedovede vrstevnice správně číst nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
  • Žák zvolí trasu na rovině, kde nebude patrné převýšení profilu.
  • Žák nerozumí konceptu výškového profilu a nedovede jej interpretovat.
  • Žák nerozumí zadání.
  • Kvalita internetového připojení či výkon použitého zařízení může negativně ovlivnit rychlost vykreslování turistické mapy ve 3D pohledu.

Pracovní list

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info