Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
Cíle výuky: žák
- vyhledá informace na internetu
- aktivně využívá vybrané funkce mapy.cz
- čte informace z mapy a výškový profilu reliéfu
- identifikuje vybrané mapové značky v turistických mapách a aktivně je vyhledává v digitální mapě
- určí nadmořskou výšku bodů na trase pomocí vrstevnic
- naplánuje pomocí nástroje digitální turistické mapy trasu cesty
- změří pomocí nástroje digitální turistické mapy délky trasy
- vytvoří pomocí nástroje digitální turistické mapy výškový profil trasy
- vlastními slovy popíše výškový profil trasy
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Matematika
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí mapu, posouvá, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá základní nástroje mapové aplikace (např. zobrazení výškového profilu)
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí významy znaků základní a obecně geografické mapy, přiřadí význam prvkům legendy mapy, čte výškopis mapy (vrstevnice/hypsometrie)
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač nebo notebook
Použitý software: mapy.cz/turisticka
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – srovnání lokalit a kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s mapy.cz (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení turistické mapy.
- Vysvětlí, jakými znaky jsou značeny turistické stezky v mapě, vyzve žáky k vyhledání turistické trasy, která se nenachází na rovině.
- Tip: Přepnout turistickou mapu do 3D pohledu, na němž je snazší číst reliéf krajiny.
- Tip: Zkontrolujte, zda mají vybránu vhodnou turistickou trasu podle kritérií.
- Tip: Nevybírat trasu na rovině, jelikož cílem je vytvořit výškový profil s patrným převýšením.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- přidat do mapy bod měření (jak měřit délku trasy v digitální turistické mapě)
- odstranit z mapy bod měření (např. omylem nebo chybně umístěný bod)
- ukončit měření v mapě
- vysvětlit interaktivní spojitost trasy na mapě a výškového profilu (vyzkoušet si pohybovat kurzorem po profilu a sledovat současný pohyb bodu na trase v mapě
- odečítat z profilu nadmořskou výšku různých bodů na trase.
Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)
- Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Očekávané problémy
- Žák nerozumí konceptu zobrazování výškopisu pomocí vrstevnic na mapách nebo nedovede vrstevnice správně číst nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
- Žák zvolí trasu na rovině, kde nebude patrné převýšení profilu.
- Žák nerozumí konceptu výškového profilu a nedovede jej interpretovat.
- Žák nerozumí zadání.
- Kvalita internetového připojení či výkon použitého zařízení může negativně ovlivnit rychlost vykreslování turistické mapy ve 3D pohledu.
Pracovní list
Ke stažení
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Metodický list pro učitele |
.docx 141 kB |
---|---|
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Metodický list pro učitele |
.pdf 169 kB |
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Pracovní list pro žáky |
.docx 1 MB |
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Pracovní list pro žáky |
.pdf 357 kB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |