Čteme výškopis z digitální turistické mapy

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

Cíle výuky: žák

  • vyhledá informace na internetu
  • aktivně využívá vybrané funkce mapy.cz
  • čte informace z mapy a výškový profilu reliéfu
  • identifikuje vybrané mapové značky v turistických mapách a aktivně je vyhledává v digitální mapě
  • určí nadmořskou výšku bodů na trase pomocí vrstevnic
  • naplánuje pomocí nástroje digitální turistické mapy trasu cesty
  • změří pomocí nástroje digitální turistické mapy délky trasy
  • vytvoří pomocí nástroje digitální turistické mapy výškový profil trasy
  • vlastními slovy popíše výškový profil trasy

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Matematika

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: zobrazí mapu, posouvá, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá základní nástroje mapové aplikace (např. zobrazení výškového profilu)

Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí významy znaků základní a obecně geografické mapy, přiřadí význam prvkům legendy mapy, čte výškopis mapy (vrstevnice/hypsometrie)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač nebo notebook

Použitý software: mapy.cz/turisticka

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – srovnání lokalit a kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s mapy.cz (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení turistické mapy.
  • Vysvětlí, jakými znaky jsou značeny turistické stezky v mapě, vyzve žáky k vyhledání turistické trasy, která se nenachází na rovině.
  • Tip: Přepnout turistickou mapu do 3D pohledu, na němž je snazší číst reliéf krajiny.
  • Tip: Zkontrolujte, zda mají vybránu vhodnou turistickou trasu podle kritérií.
  • Tip: Nevybírat trasu na rovině, jelikož cílem je vytvořit výškový profil s patrným převýšením.

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • přidat do mapy bod měření (jak měřit délku trasy v digitální turistické mapě)
    • odstranit z mapy bod měření (např. omylem nebo chybně umístěný bod)
    • ukončit měření v mapě
    • vysvětlit interaktivní spojitost trasy na mapě a výškového profilu (vyzkoušet si pohybovat kurzorem po profilu a sledovat současný pohyb bodu na trase v mapě
    • odečítat z profilu nadmořskou výšku různých bodů na trase. 

Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Očekávané problémy

  • Žák nerozumí konceptu zobrazování výškopisu pomocí vrstevnic na mapách nebo nedovede vrstevnice správně číst nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
  • Žák zvolí trasu na rovině, kde nebude patrné převýšení profilu.
  • Žák nerozumí konceptu výškového profilu a nedovede jej interpretovat.
  • Žák nerozumí zadání.
  • Kvalita internetového připojení či výkon použitého zařízení může negativně ovlivnit rychlost vykreslování turistické mapy ve 3D pohledu.

Pracovní list

Ke stažení

Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Metodický list pro učitele
.docx 141 kB
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Metodický list pro učitele
.pdf 169 kB
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Pracovní list pro žáky
.docx 1 MB
Čteme výškopis z digitální turistické mapy
Pracovní list pro žáky
.pdf 357 kB
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 6 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info