Využití geoinformačních technologií (GIT) ve školní výuce nabízí řadu možností, jak zpestřit hodiny zeměpisu a přiblížit žákům svět kolem nás moderními a interaktivními způsoby. Tato stránka vznikla jako součást bakalářské práce, jejímž cílem bylo vyhledat a utřídit závěrečné práce z českých vysokých škol, které se v letech 2014–2024 věnovaly právě této tematice. Výsledkem je přehled inspirativních materiálů v podobě vybraných závěrečných prací, jejich stručných shrnutí a odkazů na původní zdroje.
Práce obsahující teoretické podklady pro výuku s GIT
- Práce, které poskytují přehled o možnostech využití GIT ve výuce, analýzu učebnic, kurikul nebo shrnutí dostupných nástrojů.
- Práce, které tvoří výukový obsah přímo pro učitele – návody, online kurzy, tutoriály, které jim pomohou zařadit GIT do výuky.
Práce, které obsahují materiály vytvořené pomocí GIT vhodnější spíše pro frontální nebo řízenou výuku
- Práce, jejichž výstupy jsou primárně určeny pro využití učitelem v rámci řízené nebo frontální výuky.
- Ačkoliv se v nich často objevují výukové materiály vytvořené pomocí geoinformačních technologií (např. mapové výstupy, interaktivní aplikace a další), samotní žáci s GIT přímo nepracují.
- GIT zde slouží spíše jako nástroj pro vizualizaci a zpestření výkladu, případně k prezentaci výukového obsahu.
Práce obsahující výukové aktivity pro přímou práci žáků s GIT
- Práce, které obsahují výukové aktivity a úlohy, v nichž žáci přímo pracují s GIS nebo jinými GIT nástroji (ArcGIS Online, QGIS, EO Browser apod.).
Práce obsahující aktivity pro terénní výuku nebo venkovní aktivity s využitím GIT
- Práce zaměřující se na využití GIT při výuce realizované v terénu.
- Výstupy těchto prací jsou koncipovány tak, aby žáci pracovali mimo učebnu, ať už v okolí školy, nebo v rámci exkurzí, a přitom aktivně využívali digitální technologie pro sběr, záznam a zpracování prostorových dat.
Práce zaměřené na projektovou nebo badatelskou výuku s GIT
- Práce zaměřené na dlouhodobější výukové aktivity, badatelské úlohy a projektovou výuku.
- Zařazení do této kategorie bylo podmíněno důrazem na samostatnost žáků, propojení různých dovedností a orientaci výstupů na řešení reálných problémů.
Práce obsahující herní, gamifikované nebo interaktivní výukové prvky s GIT
- Práce, které se zaměřují na využití herních, gamifikovaných nebo interaktivních prvků ve výuce zeměpisu s využitím geoinformačních technologií.