Tvorba kartogramu v prostředí QGIS
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace a terénní vyučování
- Regiony
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
- využívá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- lokalizuje na mapách hlavní rozvojová jádra a periferní oblasti České republiky, rozlišuje jejich specifika
Cíle výuky: žák
- vytvoří v prostředí QGIS tematickou mapu znázorňující hustotu zalidnění krajů ČR ve formě kartogramu
- s porozuměním využívá program QGIS pro tvorbu tematické mapy
- definuje a vhodně využívá základní kartografické a GIS termíny
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití a tvorba digitální mapy
Technická dovednost: využívá pokročilejší nástroje pro tvorbu map – přidá data, přidá/připojí vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, filtruje data, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: vytvoří mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva), přidá do mapy nadstavbové prvky (logo školy, obrázek, graf, směrovka aj.)
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: metodický list, bodový manuál tvorby kartogramu v programu QGIS
Další zdroje:
Územně analytické podklady za kraje (data mimo SLDB): https://www.czso.cz/csu/czso/csu_a_uzemne_analyticke_podklady
Rozloha území krajů: https://www.risy.cz/cs/vyhledavace/statisticka-data/01
Srovnání kraje s Českou republikou (tabulka pouze pro potřeby pedagoga!!!): https://www.risy.cz/cs/krajske-ris/pardubicky-kraj/kraj
Vybavení pro žáka: notebook/PC s připojením k internetu, software QGIS, datový soubor
Použitý hardware: počítač nebo notebook
Použitý software: QGIS
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Učitel zadá úlohu 1:
1. Jednotlivé kraje ČR se od sebe liší celou řadou charakteristik. Jednou z nich je i hustota zalidnění. Vaším prvním úkolem bude za pomoci volně dostupných dat ČSÚ (https://www.czso.cz/) risy.cz ad. spočítat hustotu zalidnění jednotlivých krajů ČR. Vaším úkolem bude nyní vytvořit tematickou mapu.
Učitel se zeptá žáků: Co to je hustota zalidnění? Jak spočítáme hustotu zalidnění? Žáci odpovídají.
Učitel zadá úlohu 2:
2. Už tedy víme, jaký kraj je hustěji a který řídčeji zalidněný. Nyní si zkusíte vytvořit tematickou mapu, která by daná zjištění znázorňovala. Vaším úkolem tak bude vytvořit tematickou mapu.
Učitel se zeptá žáků: Jakou kartografickou metodu pro znázornění hustoty zalidnění využijeme? Žáci odpovídají.
Učitel žákům nasdílí podkladové vrstvy a zadá otevření softwaru QGIS (je nutné ho mít předem nainstalovaný v počítači).
Verze 1 - Učitel zadá úkol: Nyní shlédněte instruktážní video a s jeho pomocí vytvořte mapu hustoty zalidnění krajů ČR. Mapu následně exportujte do formátu pdf a odešlete vyučujícímu.
Verze 2 – Učitel zadá úkol: Společně si nyní zkusíme jednotlivé funkce softwaru QGIS, které vám následně budou sloužit k vytvoření zadané mapy. Na závěr každý z vás vytvoří svou vlastní mapu, kterou na závěr exportuje do formátu pdf a odešle vyučujícímu.
Alternativa: Lze pracovat také v ArcGIS online. Přiložené instruktážní video lze využít jak pro přípravu učitele, tak jako návod pro práci žáků; v rámci úkolu 1 lze pokračovat porovnáváním zjištěné hustoty zalidnění a její analýzy.
Očekávané problémy
- Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
- Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet, nefunkční software).
- Problémy s vytvářením vhodných intervalů kartogramu.
- Problémy s ovládáním vybraných nástrojů softwaru QGIS.
- Neschopnost žáků samostatné práce.
Videonávod
Ke stažení
Tvorba kartogramu v prostředí QGIS
Metodický list pro učitele |
.docx 142 kB |
---|---|
Tvorba kartogramu v prostředí QGIS
Metodický list pro učitele |
.pdf 162 kB |
Tvorba kartogramu v prostředí QGIS
Videonávod |
.mp4 74 MB |