Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Společenské a hospodářské prostředí
- Česká republika
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům
- využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie (Informatika)
- zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě (Informatika)
- vyhledává, sbírá a třídí data (Matematika)
- čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy (Matematika)
Cíle výuky: žák
- pojmenuje hlavní témata spojená s obyvatelstvem Kraje Vysočina
- vysvětlí rozdíl mezi potratem a interrupcí
- zdůvodní věkové složení populace
- uspořádá data v infografice
- porovná počet živě narozených a zemřelých v Kraji Vysočina a zdůvodní rozdíl mezi těmito údaji
- porovná počet sňatků a rozvodů v Kraji Vysočina
- načrtne pokračování grafu sňatků a rozvodů v Kraji Vysočina
- obhájí své názory na sňatky a rozvody
- vytvoří vlastní infografiku
- dá do souvislostí veškerá data infografiky
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Matematika
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, tvorba, sdílení digitální mapy
Technická dovednost: využívá pokročilejší nástroje pro tvorbu dat/map – přidá/připojí data, přidá vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, filtruje data, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: vytvoří mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva), přidá do mapy nadstavbové prvky (logo školy, obrázek, graf, směrovka aj.)
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, software Power BI, ukázka infografiky, tabulka s daty
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, software Power BI, pracovní list, ukázka infografiky, tabulka s daty
Použitý hardware: počítač
Použitý software: Power BI
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma Kraje Vysočina, problémů zaměstnanosti a nezaměstnanosti
- Práce ve dvojicích – spolupráce na pracovním listu
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
PŘED VYUČOVÁNÍM
- viz návod pro učitele
1. VYUČOVACÍ HODINA
Motivace (<5 min)
- Četba úvodního textu (přečte učitel nahlas) + brainstorming – Připadá ti tento problém jako něco, co by se mohlo řešit na krajském úřadě?
- Co víš o Kraji Vysočina? Jaké spojitosti se ti vybaví?
- Co si představíte, když se řekne obyvatelstvo? Myslíte, že je to v České republice aktuálně velké téma?
- Co je to Power BI? Slyšeli jste někdy o tomto softwaru?
- Viděli jste někde někdy nějakou infografiku? Pokud ano, co na ní bylo?
Vysvětlení pojmů (5 min)
- Vysvětlit pojmy z pracovního listu.
- U grafů je dobré ukázat obrázky, aby si studenti grafy dokázali představit.
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic.
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin.
- Tip: Méně zdatné žáky je dobré přiřadit k výkonnějším jedincům, aby mohlo docházet k efektivnějšímu osvojování poznatků a dovedností.
Seznámení žáků s možnostmi získání statistických dat (10 min)
- Otevřít stránky Českého statistického úřadu společně s žáky, projít první úkol s nimi a seznámit je s možnostmi získávání dat.
Seznámení se softwarem Power BI a získání dat pro práci (10 min)
- Spustit si Power BI a ukázat žákům prostředí, v kterém budou pracovat.
- Navést žaky k předem připraveným datům, v tomto případě excelovému souboru, který lze najít v přílohách.
Vlastní vypracovávání pracovního listu (8 min)
- Žáci pracují ve dvojících na pracovního listu.
- Je třeba obcházet třídu a kontrolovat, jak si žáci vedou, popřípadě odpovídat na otázky, či pomoct s řešením.
- Pracovní list bude v této jen rozpracován, jeho dokončení proběhne v průběhu následujících dvou hodin.
2. VYUČOVACÍ HODINA
Zopakování toho, co jsme dělali předešlou hodinu (5 min)
- Žáci diskutují ve skupinách po třech přibližně 3 minuty.
- 2 minuty pro jednotlivá sdělení, 2-3 skupiny
Vlastní vypracovávání pracovního listu (40 min)
- Žáci ve dvojicích pokračují, tam kde v předešlé hodině skončili.
3. VYUČOVACÍ HODINA
Dokončení pracovní listu (15 min)
- Žáci ve dvojicích pokračují tam, kde v předešlé hodině skončili.
- Žáci si infografiky uloží v souboru PDF a zašlou vyučujícím.
Prezentace výsledků a odpovědi na otázky (20 min)
- Prezentovat můžou dvě až tři skupiny dobrovolníků – za odměnu (malá jednička).
- Společné diskuse nad otázkami
Závěrečná diskuse (10 min)
- Vyjádření žáků, co se jim líbilo a co ne.
- Vyjádření, co by zlepšili a co by nechali, či vynechali.
Alternativa: Lze změnit kraj, popřípadě téma pro zpracování infografiky.
Očekávané problémy
- Žáci odmítají pracovat v předem připravených dvojicích.
- Žáci v průběhu práce vyrušují jeden druhého.
- Žáci nepostupují dle zadání.
- Není funkční internet.
- Objevují se problémy s dataprojektorem a sítí obecně.
Pracovní list
Ke stažení
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Metodický list pro učitele |
.docx 354 kB |
---|---|
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Metodický list pro učitele |
.pdf 347 kB |
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Pracovní list pro žáky |
.docx 10 MB |
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Pracovní list pro žáky |
.pdf 1 MB |
Obyvatelstvo Kraje Vysočina – tvorba infografiky
Tabulka s daty |
.xlsx 9 kB |
Obyvatelstvo Kraje Vysočina – tvorba infografiky
Příklad výsledné infografiky |
.pdf 1 MB |