Obyvatelstvo Kraje Vysočina – tvorba infografiky

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Společenské a hospodářské prostředí
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům
  • využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie (Informatika)
  • zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě (Informatika)
  • vyhledává, sbírá a třídí data (Matematika)
  • čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy (Matematika)

Cíle výuky: žák

  • pojmenuje hlavní témata spojená s obyvatelstvem Kraje Vysočina
  • vysvětlí rozdíl mezi potratem a interrupcí
  • zdůvodní věkové složení populace
  • uspořádá data v infografice
  • porovná počet živě narozených a zemřelých v Kraji Vysočina a zdůvodní rozdíl mezi těmito údaji
  • porovná počet sňatků a rozvodů v Kraji Vysočina
  • načrtne pokračování grafu sňatků a rozvodů v Kraji Vysočina
  • obhájí své názory na sňatky a rozvody
  • vytvoří vlastní infografiku
  • dá do souvislostí veškerá data infografiky

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Matematika

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, tvorba, sdílení digitální mapy

Technická dovednost: využívá pokročilejší nástroje pro tvorbu dat/map – přidá/připojí data, přidá vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, filtruje data, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: vytvoří mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva), přidá do mapy nadstavbové prvky (logo školy, obrázek, graf, směrovka aj.)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, software Power BI, ukázka infografiky, tabulka s daty

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, software Power BI, pracovní list, ukázka infografiky, tabulka s daty

Použitý hardware: počítač

Použitý software: Power BI

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma Kraje Vysočina, problémů zaměstnanosti a nezaměstnanosti
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na pracovním listu
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

PŘED VYUČOVÁNÍM

  • viz návod pro učitele

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (<5 min)

  • Četba úvodního textu (přečte učitel nahlas) + brainstorming – Připadá ti tento problém jako něco, co by se mohlo řešit na krajském úřadě?
  • Co víš o Kraji Vysočina? Jaké spojitosti se ti vybaví?
  • Co si představíte, když se řekne obyvatelstvo? Myslíte, že je to v České republice aktuálně velké téma?
  • Co je to Power BI? Slyšeli jste někdy o tomto softwaru?
  • Viděli jste někde někdy nějakou infografiku? Pokud ano, co na ní bylo?

Vysvětlení pojmů (5 min)

  • Vysvětlit pojmy z pracovního listu.
  • U grafů je dobré ukázat obrázky, aby si studenti grafy dokázali představit.

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic.
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin.
  • Tip: Méně zdatné žáky je dobré přiřadit k výkonnějším jedincům, aby mohlo docházet k efektivnějšímu osvojování poznatků a dovedností. 

Seznámení žáků s možnostmi získání statistických dat (10 min)

  • Otevřít stránky Českého statistického úřadu společně s žáky, projít první úkol s nimi a seznámit je s možnostmi získávání dat.

Seznámení se softwarem Power BI a získání dat pro práci (10 min)

  • Spustit si Power BI a ukázat žákům prostředí, v kterém budou pracovat.
  • Navést žaky k předem připraveným datům, v tomto případě excelovému souboru, který lze najít v přílohách.

Vlastní vypracovávání pracovního listu (8 min)

  • Žáci pracují ve dvojících na pracovního listu.
  • Je třeba obcházet třídu a kontrolovat, jak si žáci vedou, popřípadě odpovídat na otázky, či pomoct s řešením.
  • Pracovní list bude v této jen rozpracován, jeho dokončení proběhne v průběhu následujících dvou hodin.

2. VYUČOVACÍ HODINA

Zopakování toho, co jsme dělali předešlou hodinu (5 min)

  • Žáci diskutují ve skupinách po třech přibližně 3 minuty.
  • 2 minuty pro jednotlivá sdělení, 2-3 skupiny

Vlastní vypracovávání pracovního listu (40 min)

  • Žáci ve dvojicích pokračují, tam kde v předešlé hodině skončili.

3. VYUČOVACÍ HODINA

Dokončení pracovní listu (15 min)

  • Žáci ve dvojicích pokračují tam, kde v předešlé hodině skončili.
  • Žáci si infografiky uloží v souboru PDF a zašlou vyučujícím.

Prezentace výsledků a odpovědi na otázky (20 min)

  • Prezentovat můžou dvě až tři skupiny dobrovolníků – za odměnu (malá jednička).
  • Společné diskuse nad otázkami

Závěrečná diskuse (10 min)

  • Vyjádření žáků, co se jim líbilo a co ne.
  • Vyjádření, co by zlepšili a co by nechali, či vynechali.

Alternativa: Lze změnit kraj, popřípadě téma pro zpracování infografiky.

Očekávané problémy

  • Žáci odmítají pracovat v předem připravených dvojicích.
  • Žáci v průběhu práce vyrušují jeden druhého.
  • Žáci nepostupují dle zadání.
  • Není funkční internet.
  • Objevují se problémy s dataprojektorem a sítí obecně.

Pracovní list

Ke stažení

Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Metodický list pro učitele
.docx 354 kB
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Metodický list pro učitele
.pdf 347 kB
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Pracovní list pro žáky
.docx 10 MB
Obyvatelstvo kraje Vysočina – tvorba infografiky
Pracovní list pro žáky
.pdf 1 MB
Obyvatelstvo Kraje Vysočina – tvorba infografiky
Tabulka s daty
.xlsx 9 kB
Obyvatelstvo Kraje Vysočina – tvorba infografiky
Příklad výsledné infografiky
.pdf 1 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info