Interaktivní mapa – ostrovní státy Evropy
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
- Data, informace a modelování (Informatika)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
-
získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
Cíle výuky: žák
- vyhledá místo v mapové aplikaci pomocí zápisu souřadnic
- vyhledá požadované prvky v mapě pomocí vyhledávání a mapových značek
- používá nástroje měření v mapě
- naplánuje trasu a zobrazí si dopravní mapu
- na základě získaných informací volí vhodné řešení potenciálně reálného problému
Mezipředmětové vztahy:
- Dějepis
- Přírodopis
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy
Technická dovednost: přidá sekundární data, přidá vrstvu do mapy, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva)
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone
Použitý software: Google Maps
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma ostrovní státy
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti tvorby interaktivní mapy na příkladu ostrovních států Evropy.
- Brainstorming – Jaké státy na světě se nacházejí jen na ostrovech? (např. Japonsko, Austrálie, Nový Zéland, Kuba, Haiti, Indonésie, Madagaskar, Grónsko, Kypr, …). Čím se v tomto výčtu liší Austrálie? (Zároveň je také kontinentem)
- Co je pro ostrovní státy typické? (zranitelnější vůči klimatickým změnám – zvyšování mořské hladiny, závislost na importu, ...)
Vysvětlení pojmů (<5 min)
- Vysvětlení pojmu "mapová vrstva".
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s Google My Maps (<5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení Google Maps
- Ukáže, jakým způsobem vytvářet vlastní mapy (nutno být přihlášený k gmailovému účtu) a vyzve žáky k samostatné práci.
Práce ve dvojicích (15 min)
- Žáci za pomoci aplikace Google My Maps a kritického vyhledávání informací vypracují úkoly z pracovního listu a vytvoří mapu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- měnit symbologii prvků
- vkládat obrázky
- přidávat vrstvy mapy
Prezentace výsledků, kontrola otázek (5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů a map (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list a nasdílí mapu.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce všech témat regionální geografie při tvorbě jednoduchých map – místopisné prvky (města, památné stromy, divadla, vnitrozemské státy, státy s určitým oficiálním jazykem, atp…)
Lze přidávat požadavky na tvorbu mapy: více vrstev, nutné předchozí vyhledávání informací, kombinace většího počtu zdrojů, tvorba atributové tabulky, …
Očekávané problémy
- Žák nebude umět číst v mapě.
- Dopravní mapa je proměnlivá s časem – potenciálně rozdílné výsledky v závislosti na čase řešení úlohy.
- Problémy technického charakteru.
Videonávod
Ke stažení
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Metodický list pro učitele |
.docx 143 kB |
---|---|
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Metodický list pro učitele |
.pdf 170 kB |
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Pracovní list pro žáky |
.docx 410 kB |
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Pracovní list pro žáky |
.pdf 470 kB |
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Videonávod |
.mp4 69 MB |
Google My Maps – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 378 kB |