Interaktivní mapa – ostrovní státy Evropy

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Data, informace a modelování (Informatika)

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

Cíle výuky: žák

  • vyhledá místo v mapové aplikaci pomocí zápisu souřadnic
  • vyhledá požadované prvky v mapě pomocí vyhledávání a mapových značek
  • používá nástroje měření v mapě
  • naplánuje trasu a zobrazí si dopravní mapu
  • na základě získaných informací volí vhodné řešení potenciálně reálného problému

Mezipředmětové vztahy:

  • Dějepis
  • Přírodopis

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, sdílení digitální mapy

Technická dovednost: přidá sekundární data, přidá vrstvu do mapy, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod

Použitý hardware: počítač, notebook, tablet nebo smartphone

Použitý software: Google Maps

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma ostrovní státy
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti tvorby interaktivní mapy na příkladu ostrovních států Evropy.
  • Brainstorming – Jaké státy na světě se nacházejí jen na ostrovech? (např. Japonsko, Austrálie, Nový Zéland, Kuba, Haiti, Indonésie, Madagaskar, Grónsko, Kypr, …). Čím se v tomto výčtu liší Austrálie? (Zároveň je také kontinentem)
  • Co je pro ostrovní státy typické? (zranitelnější vůči klimatickým změnám zvyšování mořské hladiny, závislost na importu, ...)

Vysvětlení pojmů (<5 min)

  • Vysvětlení pojmu "mapová vrstva".

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s Google My Maps (<5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení Google Maps
  • Ukáže, jakým způsobem vytvářet vlastní mapy (nutno být přihlášený k gmailovému účtu) a vyzve žáky k samostatné práci. 

Práce ve dvojicích (15 min)

  • Žáci za pomoci aplikace Google My Maps a kritického vyhledávání informací vypracují úkoly z pracovního listu a vytvoří mapu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • měnit symbologii prvků
    • vkládat obrázky
    • přidávat vrstvy mapy

Prezentace výsledků, kontrola otázek (5 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů a map (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list a nasdílí mapu.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce všech témat regionální geografie při tvorbě jednoduchých map – místopisné prvky (města, památné stromy, divadla, vnitrozemské státy, státy s určitým oficiálním jazykem, atp…)

Lze přidávat požadavky na tvorbu mapy: více vrstev, nutné předchozí vyhledávání informací, kombinace většího počtu zdrojů, tvorba atributové tabulky, …

Očekávané problémy

  • Žák nebude umět číst v mapě.
  • Dopravní mapa je proměnlivá s časem – potenciálně rozdílné výsledky v závislosti na čase řešení úlohy.
  • Problémy technického charakteru.

Videonávod

Ke stažení

Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Metodický list pro učitele
.docx 143 kB
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Metodický list pro učitele
.pdf 170 kB
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Pracovní list pro žáky
.docx 410 kB
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Pracovní list pro žáky
.pdf 470 kB
Interaktivní mapa - ostrovní státy Evropy
Videonávod
.mp4 69 MB
Google My Maps – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 378 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info