Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Česká republika
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii.
Cíle výuky: žák
- rozlišuje různé administrativní jednotky Česka
- využívá statistické ukazatele k analýzám
- vytvoří kartogram v online aplikaci www.mapaceska.cz
- vysvětlí, k čemu se index stáří používá v praxi
- porovná jednotlivé regiony ČR dle jejich indexu stáří
- zhodnotí vliv stárnutí populace na region
- navrhne vhodná opatření řešící stárnutí populace ČR
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy
Technická dovednost: přidá sekundární data, přidá vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu
Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva)
Další dovednosti: pracuje se statistickými daty (vyhledá, srovná) a hodnotí, co znamenají pro různá území
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, data poskytnutá učitele (případně si sám najde pomocí odkazu nebo zcela samostatně na ČSÚ)
Použitý hardware: počítač nebo tablet
Použitý software: www.mapaceska.cz
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma použitelnost kartogramu
- Práce ve dvojicích – spolupráce na tvorbě mapy, prezentace výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Učitel žákům vysvětlí pojem index stáří jako podíl počtu obyvatel ve věku 65+ ku počtu obyvatel ve věku 0-14, uvede vzorečkem.
Učitel žákům zadá úkol:
- Vytvořte v online aplikaci www.mapaceska.cz mapu (kartogram) znázorňující hodnoty indexu stáří obyvatel v krajích Česka. Výslednou mapu uložte a nasdílejte pomocí odkazu učiteli.
Po vytvoření mapy žáci společně hodnotí, co zobrazená data znamenají – srovnají regiony, hodnotí vliv stárnutí na rozvoj regionu a navrhují opatření, jak stárnutí populace řešit.
Učitel předem připraví data z ČSÚ (složitější alternativa je, že si žáci najdou data sami). Průběžně kontroluje práci žáků a pomáhá jim v případě problémů s tvorbou kartogramu.
Očekávané problémy
- Žák nechápe podstatu tvorby kartogramu (vyjádření relativního ukazatele).
- Žák dostatečně nerozumí, co vyjadřuje statistický ukazatel “index stáří”.
- Problémy s vložením dat do atributové tabulky.
- Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).
Videonávod
Ke stažení
Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Metodický list pro učitele |
.docx 139 kB |
---|---|
Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Metodický list pro učitele |
.pdf 143 kB |
Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Videonávod |
.mp4 53 MB |