Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii.

Cíle výuky: žák

  • rozlišuje různé administrativní jednotky Česka
  • využívá statistické ukazatele k analýzám
  • vytvoří kartogram v online aplikaci www.mapaceska.cz 
  • vysvětlí, k čemu se index stáří používá v praxi
  • porovná jednotlivé regiony ČR dle jejich indexu stáří
  • zhodnotí vliv stárnutí populace na region
  • navrhne vhodná opatření řešící stárnutí populace ČR

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy

Technická dovednost: přidá sekundární data, přidá vrstvu do mapy, uspořádá vrstvy do logické posloupnosti, používá nástroje mapy pro tvorbu jednoduché tematické mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost, intervaly ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: vytvoří jednoduchou tematickou mapu s využitím dostupných zdrojů dat podle zásad kartografické tvorby, volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva)

Další dovednosti: pracuje se statistickými daty (vyhledá, srovná) a hodnotí, co znamenají pro různá území

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, data poskytnutá učitele (případně si sám najde pomocí odkazu nebo zcela samostatně na ČSÚ)

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: www.mapaceska.cz

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma použitelnost kartogramu
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na tvorbě mapy, prezentace výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Učitel žákům vysvětlí pojem index stáří jako podíl počtu obyvatel ve věku 65+ ku počtu obyvatel ve věku 0-14, uvede vzorečkem.

Učitel žákům zadá úkol:

  • Vytvořte v online aplikaci www.mapaceska.cz mapu (kartogram) znázorňující hodnoty indexu stáří obyvatel v krajích Česka. Výslednou mapu uložte a nasdílejte pomocí odkazu učiteli.  

Po vytvoření mapy žáci společně hodnotí, co zobrazená data znamenají srovnají regiony, hodnotí vliv stárnutí na rozvoj regionu a navrhují opatření, jak stárnutí populace řešit.

Učitel předem připraví data z ČSÚ (složitější alternativa je, že si žáci najdou data sami). Průběžně kontroluje práci žáků a pomáhá jim v případě problémů s tvorbou kartogramu.

Očekávané problémy

  • Žák nechápe podstatu tvorby kartogramu (vyjádření relativního ukazatele).
  • Žák dostatečně nerozumí, co vyjadřuje statistický ukazatel “index stáří”.
  • Problémy s vložením dat do atributové tabulky.
  • Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).

Videonávod

Ke stažení

Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Metodický list pro učitele
.docx 139 kB
Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Metodický list pro učitele
.pdf 143 kB
Index stáří v krajích Česka – tvorba kartogramu
Videonávod
.mp4 53 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info