Stavba rozhledny

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Životní prostředí
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje

Cíle výuky: žák

  • popíše okolí (krajinu) okresního města (Jihočeského) kraje
  • interpretuje údaje z mapy (geologické, druhové skladby lesa, stínovaného reliéfu, ortofotomapy) 
  • navrhne 3 lokace pro stavbu nové rozhledny a zdůvodní výběr
  • na základě práce s mapou a nástroji ArcGIS Online odvodí výběr pro nejvhodnější lokalitu

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Přírodopis: biologie rostlin, neživá příroda

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – viditelný rozsah atd.)

Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: ArcGIS Online

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma Jihočeský kraj, rozhledny
  • Práce ve dvojicích – výběr lokalit a spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – srovnání výběru lokalit a kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (10 min)

  • Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který se může řešit na krajském úřadě? 
  • Co se ti vybaví, když se řekne Jihočeský kraj? 
  • Jakou znáš nejbližší rozhlednu? Co můžeš vidět z rozhledny – co bys chtěl vidět z rozhledny? – nejlépe napsat na tabuli
  • Co by podle tebe dělal úředník, který by takovýto úkol dostal? Zkus popsat jeho postup práce. – zkusit je navést na práci s mapou, GIS
  • Co je podle tebe GIS?
  • Proč některé oblasti jsou vidět na zemském povrchu a jiné ne? Zakřivení zemského povrchu, stromy, tvary zemského povrchu

Vysvětlení pojmů (5 min)

  • Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.
  • Více dbát na vysvětlení geobotanické mapy a geologické mapy (viz Otázka 3 a 6)

Rozdělení žáků do skupin (5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – každá dvojice má na starosti jedno město, pravděpodobně jedno město budou zpracovávat dvě/tři dvojice
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s ArcGIS Online (10 min)

  • Před začátkem práce s pracovním listem je vhodné žákům ukázat základní funkce v ArcGIS Online, zejména vytvoření nové mapové poznámky, změna stylu, analytické nástroje – na základě předchozí zkušenosti žáků s ArcGIS Online
  • U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online.
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online, je vhodné práci rozvrhnout do 3 vyučovacích hodin – více se s nimi zaměřit na využití GIS v praxi, podrobně jim ukazovat i jednoduché kroky (např. vytvoření mapové poznámky). Mají pak více prostoru pro úvahy nad geografickými otázkami.

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat. Je možnost pracovat pouze s jednou volbou rozhledny, avšak zde je větší riziko, že nebudou splněny vstupní požadavky – výhled na zástavbu města či památky. 
  • Dvojice pracují samostatně. 
  • V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.
  • Je možnost poradit se s ostatními skupinkami, například s tou, která zpracovává stejné město.
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit.

2. VYUČOVACÍ HODINA

Práce ve dvojicích (45 min)

  • Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.

3. VYUČOVACÍ HODINA

Práce ve dvojicích (15 min)

  • Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.
  • Uloží své výsledky (Pracovní listy) do sdílení složky ve školním systému nebo do obsahu ArcGIS Online.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (5 min)

  • Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.

Závěrečná diskuse (5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné žáky více či méně navádět v tom, jaké faktory ovlivní stavbu hotelu.

Očekávané problémy

  • Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici. 
  • Žáci nebudou umět číst v mapě stínovaného reliéfu, nedokáží analyzovat více mapových vrstev naráz.
  • Žáci zvolí špatné vrstvy pro analýzy. 
  • Žáci určí lokality, kde se vyskytují vysoké stromy.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Stavba rozhledny
Metodický list pro učitele
.docx 4 MB
Stavba rozhledny
Metodický list pro učitele
.pdf 324 kB
Stavba rozhledny
Pracovní list pro žáky
.docx 14 MB
Stavba rozhledny
Pracovní list pro žáky
.pdf 480 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info