Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Životní prostředí
- Česká republika
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje
Cíle výuky: žák
- popíše okolí (krajinu) okresního města (Jihočeského) kraje
- interpretuje údaje z mapy (geologické, druhové skladby lesa, stínovaného reliéfu, ortofotomapy)
- navrhne 3 lokace pro stavbu nové rozhledny a zdůvodní výběr
- na základě práce s mapou a nástroji ArcGIS Online odvodí výběr pro nejvhodnější lokalitu
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Přírodopis: biologie rostlin, neživá příroda
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy
Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – viditelný rozsah atd.)
Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač nebo tablet
Použitý software: ArcGIS Online
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma Jihočeský kraj, rozhledny
- Práce ve dvojicích – výběr lokalit a spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – srovnání výběru lokalit a kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
1. VYUČOVACÍ HODINA
Motivace (10 min)
- Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který se může řešit na krajském úřadě?
- Co se ti vybaví, když se řekne Jihočeský kraj?
- Jakou znáš nejbližší rozhlednu? Co můžeš vidět z rozhledny – co bys chtěl vidět z rozhledny? – nejlépe napsat na tabuli
- Co by podle tebe dělal úředník, který by takovýto úkol dostal? Zkus popsat jeho postup práce. – zkusit je navést na práci s mapou, GIS
- Co je podle tebe GIS?
- Proč některé oblasti jsou vidět na zemském povrchu a jiné ne? Zakřivení zemského povrchu, stromy, tvary zemského povrchu
Vysvětlení pojmů (5 min)
- Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.
- Více dbát na vysvětlení geobotanické mapy a geologické mapy (viz Otázka 3 a 6)
Rozdělení žáků do skupin (5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic – každá dvojice má na starosti jedno město, pravděpodobně jedno město budou zpracovávat dvě/tři dvojice
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s ArcGIS Online (10 min)
- Před začátkem práce s pracovním listem je vhodné žákům ukázat základní funkce v ArcGIS Online, zejména vytvoření nové mapové poznámky, změna stylu, analytické nástroje – na základě předchozí zkušenosti žáků s ArcGIS Online
- U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online.
- Tip: Pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online, je vhodné práci rozvrhnout do 3 vyučovacích hodin – více se s nimi zaměřit na využití GIS v praxi, podrobně jim ukazovat i jednoduché kroky (např. vytvoření mapové poznámky). Mají pak více prostoru pro úvahy nad geografickými otázkami.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat. Je možnost pracovat pouze s jednou volbou rozhledny, avšak zde je větší riziko, že nebudou splněny vstupní požadavky – výhled na zástavbu města či památky.
- Dvojice pracují samostatně.
- V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.
- Je možnost poradit se s ostatními skupinkami, například s tou, která zpracovává stejné město.
- Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit.
2. VYUČOVACÍ HODINA
Práce ve dvojicích (45 min)
- Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.
3. VYUČOVACÍ HODINA
Práce ve dvojicích (15 min)
- Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.
- Uloží své výsledky (Pracovní listy) do sdílení složky ve školním systému nebo do obsahu ArcGIS Online.
Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)
- Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů, uložení map (5 min)
- Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.
Závěrečná diskuse (5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Je možné žáky více či méně navádět v tom, jaké faktory ovlivní stavbu hotelu.
Očekávané problémy
- Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
- Žáci nebudou umět číst v mapě stínovaného reliéfu, nedokáží analyzovat více mapových vrstev naráz.
- Žáci zvolí špatné vrstvy pro analýzy.
- Žáci určí lokality, kde se vyskytují vysoké stromy.
- Problémy technického charakteru.
Pracovní list
Ke stažení
Stavba rozhledny
Metodický list pro učitele |
.docx 4 MB |
---|---|
Stavba rozhledny
Metodický list pro učitele |
.pdf 324 kB |
Stavba rozhledny
Pracovní list pro žáky |
.docx 14 MB |
Stavba rozhledny
Pracovní list pro žáky |
.pdf 480 kB |