Plánování výletu a sledování trasy
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
Cíle výuky: žák
- zobrazí na počítači digitální turistickou mapu
- naplánuje školní výlet podle zadaných kritérií
- nasdílí výslednou mapu mailem a na sociální síť
- zaznamenává trasu školního výletu pomocí funkce Stopař
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
-
v závislosti na lokalitě lze propojit s přírodopisem nebo dějepisem
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, výběr a použití digitální mapy
Technická dovednost: používá nástroje pro vyhledávání dat a objektů, plánování tras, měření vzdálenosti a ploch, aktivuje jednotku GNSS
Mapová dovednost: vyhledá data/objekty v mapě, naplánuje trasu, měří vzdálenosti a plochy, orientuje se v terénu pomocí GNSS
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, dataprojektor
Vybavení pro žáka: počítač nebo tablet s připojením k internetu, mobilní telefon se staženou aplikací mapy.cz
Použitý hardware: počítač, tablet, chytrý telefon
Použitý software: Mapy.cz, Google Maps
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Instruktáž – návod, jak pracovat s aplikací mapy.cz, zadání kritérií pro trasu
- Skupinová práce – vypracování (2-4 členové)
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
VE ŠKOLE
Instruktáž (10 min)
- Učitel na počítači ukazuje základní rozhraní aplikace mapy.cz, zadává kritéria úkolu (ideální je tvořit kritéria spolu s žáky).
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do skupin (2-4 členové)
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Práce ve skupině (25 min)
- Žáci pracují ve skupině, vytváří trasu, hledají spoje, učitel dohlíží a v průběhu vybírá nejvhodnější variantu výletu, popřípadě nakombinuje trasy žáků, na konci žáci nasdílí mapu mailem učiteli (nebo ve třídní skupině na libovolné sociální síti), pokud si žáci neví rady, mohou využít prezentaci.
Prezentace výsledků (5 min)
- Učitel vybere trasu, která se mu jeví jako nejvhodnější.
Zadání úkolu (5 min)
- Žáci si mají za úkol stáhnout aplikaci mapy.cz a offline mapy pro daný kraj ČR.
NA VÝLETĚ
Instruktáž (10 min)
- Učitel vysvětlí, jak mají žáci pracovat s aplikací mapy.cz, kde zapnout funkci Stopař atd.
Výlet
- Žáci ve dvojicích či ve skupině zaznamenávají trasu, v průběhu trasy kontrolují svoji polohu.
Sdílení výsledné mapy
- Žáci uloží zaznamenanou trasu a nasdílí mailem vyučujícímu.
Pozn: Je vhodné na výletě zapojit i další aktivity – související i s jinými předměty.
PO VÝLETĚ
Kontrola výsledků, závěrečná diskuze (15 min)
- Žáci zhodnotí výlet a porovnají trasy – původní naplánovanou a trasu, kterou skutečně prošli.
Alternativa: Lze přidávat nebo upravovat kritéria pro zadanou trasu. Mapy.cz lze také srovnat s dalšími aplikacemi (např. kompatibilní aplikace s chytrými hodinkami apod.).
Očekávané problémy
- Žák neplní zadaný úkol.
- Žák si nenaistaluje si aplikaci do svého mobilního telefonu (popř. nevlastní chytrý telefon).
- Žák nemá účet na seznam.cz.
Pracovní list
Ke stažení
Plánování výletu a sledování trasy
Metodický list pro učitele |
.docx 144 kB |
---|---|
Plánování výletu a sledování trasy
Metodický list pro učitele |
.pdf 160 kB |
Plánování výletu a sledování trasy
Pracovní list pro žáky |
.docx 122 kB |
Plánování výletu a sledování trasy
Pracovní list pro žáky |
.pdf 125 kB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |