= autor = vzdělávací stupeň = použitý software
Využití analytických nástrojů ArcGIS Online v učebních úlohách
Mašterová Vendula
ZŠ2
ArcGIS Online
Zdroj: Mašterová, V. (2020). Využití analytických nástrojů ArcGIS Online v učebních úlohách (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta). https://theses.cz/id/b4a568/
Práce se zabývá možnostmi využití geografického informačního systému (GIS), konkrétně ArcGIS Online, ve výuce zeměpisu na ZŠ. Cílem autorky bylo vytvořit učební úlohy, které umožní žákům pracovat s analytickými nástroji ArcGIS Online. Úlohy byly ověřeny v reálné výuce, následně upraveny na základě získané zpětné vazby a doplněny o doporučení pro učitele.
Dálkový průzkum Země jako téma vzdělávání
Mikolášková Veronika
ZŠ2, SŠ
ArcGIS StoryMaps
Zdroj: Mikolášková, V. (2023). Dálkový průzkum Země jako téma vzdělávání (Bakalářská práce, Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická). https://theses.cz/id/okaoh5/
Práce se zaměřuje na téma dálkového průzkumu Země (DPZ) ve vzdělávání na základních a středních školách, zejména v kontextu územního plánování a regionálního rozvoje. Poskytuje přehled platforem pro práci s daty DPZ, zdrojů dat a zprostředkovatelů vzdělávacích úloh. Obsahuje také rešerši na internetu dostupných vzdělávacích úloh. Součástí práce je sada nově vytvořených výukových úloh, které využívají data a metody DPZ k analýze města Liberec. Tyto úlohy jsou navrženy pro žáky na základních a středních školách. Jako výstup je vytvořena sbírka příběhových map na platformě ArcGIS StoryMaps, která slouží jako metodická podpora pro učitele při začleňování DPZ do výuky.
Praktický kurz "ZÁKLADY GIS" pro základní školy
Pinková Veronika
ZŠ2
QGIS
Zdroj: Pinková, V. (2019). Praktický kurz "Základy GIS" pro základní školy (Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta). https://theses.cz/id/07xxb4
Práce se zaměřuje na tvorbu praktického kurzu geografických informačních systémů (GIS) pro žáky 2. stupně základních škol. Cílem je seznámit žáky se základy práce v open source softwaru QGIS, a to pomocí osmi navazujících pracovních listů, doplněných o metodickou příručku pro učitele a teoretickou úvodní hodinu. Práce navazuje na autorčinu bakalářskou práci, kde byl QGIS vyhodnocen jako nejvhodnější nástroj pro výuku GIS na ZŠ. Výuka je koncipována tak, aby žáci přešli od základních dovedností po samostatné projektové zpracování mapy. Výukové materiály byly pilotně ověřeny na žácích 9. třídy ZŠ Boženy Němcové v Přerově. Výsledky ukázaly, že žáci zvládli práci s QGIS dobře, výuka je bavila více než běžná frontální výuka a většina by ráda pracovala s GIS i v dalších předmětech
Open source GIS nástroje ve výuce zeměpisu
Pivarníková Vanda Ivana
SŠ
QGIS
Zdroj: Pivarníková, V. I. (2021). Open source GIS nástroje ve výuce zeměpisu (Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta). https://is.muni.cz/th/hghl3/
Práce se zabývá využitím open source GIS nástrojů, zejména programu QGIS, ve výuce zeměpisu na středních školách. Cílem bylo identifikovat vhodné nástroje a navrhnout jejich praktické využití - formou čtyř výukových úloh v programu QGIS, které jsou dostupné online. Práce přináší konkrétní didaktické materiály a upozorňuje na přínosy i bariéry využívání GIS ve výuce.
Adaptace nástrojů QGIS v gymnaziální výuce zeměpisu
Pivarníková Vanda Ivana
SŠ
QGIS
Zdroj: Pivarníková, V. I. (2023). Adaptace nástrojů QGIS v gymnaziální výuce zeměpisu (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta). https://is.muni.cz/th/rkdiy/
Práce se zaměřuje na adaptaci nástrojů GIS, konkrétně softwaru QGIS, do výuky zeměpisu na gymnáziích. Analyzuje možnosti začlenění QGIS do výuky a přináší pracovní sešit s deseti lekcemi, které studenty seznamují se základními funkcemi QGIS a tvorbou map. Práce zahrnuje i metodickou příručku pro učitele. Práce se opírá o výzkum realizovaný na brněnském gymnáziu.
Využití školního on-line atlasu světa ve výuce geografie
Tejessyová Lucie
SŠ, G
Online Atlas od mapového portálu Mapy.cz
Zdroj: Tejessyová, L. (2021). Využití školního on-line atlasu světa ve výuce geografie (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta). https://is.muni.cz/th/o3dp6/
Práce se věnuje využití online atlasu Mapy.cz ve výuce zeměpisu, zejména k rozvoji mapových dovedností žáků. V teoretické části definuje mapové dovednosti, kartografickou gramotnost a význam online mapových nástrojů. Praktická část se zaměřuje na vytvoření pracovních listů, které žáci vyplňují s využitím online atlasu. Dále byla práce ověřena testováním na gymnáziu v Brně, kde žáci hodnotili efektivitu těchto pracovních listů.
Tvorba digitálního atlasu místního regionu a jeho využití ve výuce na ZŠ
Vejvarová Gabriela
ZŠ2
Atlas kraje Vysočina: https://1url.cz/@atlaskrajevysocina
Zdroj: Vejvarová, G. (2024). Tvorba digitálního atlasu místního regionu a jeho využití ve výuce na ZŠ (Bakalářská práce, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta). https://theses.cz/id/kyvxxb/
Práce se zaměřuje na tvorbu digitálního atlasu pro výuku na základních školách. Práce obsahuje metodické materiály pro učitele a pracovní listy pro žáky, které usnadňují integraci atlasu do výuky. Digitální atlas pro Kraj Vysočina obsahuje různé vrstvy mapy zaměřené na fyzickou a socioekonomickou geografii regionu.
Využití ArcGIS online a StoryMaps ve výuce zeměpisu
Žáčková Zuzana
SŠ, G
ArcGIS Online, ArcGIS StoryMaps
Zdroj: Žáčková, Z. (2024). Využití ArcGIS Online a StoryMaps ve výuce zeměpisu (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta). https://is.muni.cz/th/fv5iq/
Práce se soustředí na využití ArcGIS Online a StoryMaps ve výuce geografie. Zaměřuje se na vývoj aktivit propojujících zeměpis s dalšími předměty a na zlepšování digitálních kompetencí studentů. Výsledkem jsou tři konkrétní výukové aktivity využívající ArcGIS Online.