Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Přírodní obraz Země
- Životní prostředí
- Data, informace a modelování (Informatika)
- Základy ekologie (Přírodopis)
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost
- uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
- získá z dat informace, interpretuje data, odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
- uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních
a společenských vlivů na životní prostředí
Cíle výuky: žák
- kriticky porovná změny v krajině a pokusí se určit příčinu
- pracuje s novou mapovou aplikací
- užívá s porozuměním základní pojmy: ortofoto snímek, ortofoto mapa, mapová vrstva, metadata, průhlednost vrstvy, odlesňování
- zná původ a vysvětlí princip vzniku ortofoto snímků
Mezipředmětové vztahy:
- Přírodopis
- Ekologie
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá rozšířené nástroje mapové aplikace (např. nastavení průhlednosti vrstev, interaktivních prvků)
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook nebo tablet
Použitý software: Geoprohlížeč ČÚZK: ags.cuzk.cz/geoprohlizec/
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma odlesňování
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení v ortofotomapě, která je tvořena ze satelitních snímků Dálkového průzkumu Země. Snímky jsou často využívány pro sledování změn v krajině, využití krajiny, odlesňování atd.
Vysvětlení pojmů (<5 min)
- V každém případě je vhodné na úvod hodiny s žáky zopakovat, co je to ortofotomapa nebo metadata, popřípadě vysvětlit žákům na ZŠ.
- Ortofotomapa je mapa tvořena leteckými měřickými snímky (pořízené např. z letadla, družice nebo dronu), tzv. ortofoto (snímky).
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s geoprohlížečem ČÚZK (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení geoproglížeče.
- Ukáže, jakým způsobem lze přidávat vrstvy do seznamu vrstev, nastavit viditelnost nebo průhlednost vrstvy a vyzve žáky k vyhledání území potřebného pro vypracování otázek z pracovního listu.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci digitálního atlasu vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji geoprohlížeče. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- přidat novou vrstvu do seznamu vrstev
- zapnout nebo vypnout viditelnost určité vrstvě
- nastavit průhlednost vrstvy
Prezentace výsledků, kontrola otázek (5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce všech témat při použití ortofoto snímků – rozšiřování měst, tání ledovců, vysychání jezer, povodně, požáry atp…
Lze zvyšovat či snižovat úroveň např. množstvím použitých mapových vrstev, velikostí území nebo přehledností zvolené plochy
Očekávané problémy
- Žák nebude umět pracovat s mapovými vrstvami
- Žák nebude umět číst v ortofotomapě.
- Problémy technického charakteru.
Videonávod
Ke stažení
Orotofoto: úbytek lesa
Metodický list pro učitele |
.docx 143 kB |
---|---|
Orotofoto: úbytek lesa
Metodický list pro učitele |
.pdf 178 kB |
Orotofoto: úbytek lesa
Pracovní list pro žáky |
.docx 782 kB |
Orotofoto: úbytek lesa
Pracovní list pro žáky |
.pdf 503 kB |
Orotofoto: úbytek lesa
Videonávod |
.mp4 81 MB |