Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Přírodní obraz Země
- Společenské a hospodářské prostředí
- Česká republika
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
- rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu
- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu
Cíle výuky: žák
- zobrazí na počítači digitální půdní mapu
- vybere vhodný topografický podklad pro tematickou půdní mapu
- pomocí legendy tematické mapy pojmenuje tři různé půdní typy v okolí obce
- popíše reliéf (geomorfologické tvary) na kterých se dané půdní typy vyvinuly
- vyčte z mapy využití území u jednotlivých půdních typů a vlastními slovy popíše využití území
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá rozšířené nástroje mapové aplikace (např. nastavení průhlednosti vrstev, interaktivních prvků)
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač nebo notebook
Použitý software: webový prohlížeč (webová půdní mapa: https://mapy.geology.cz/pudy/ )
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma úrodnost půd, ...
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení několika mapových vrstev současně (tematické a základní mapy). Žáci budou tuto dovednost procvičovat na mapě půdních typů 1:50 000.
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s webovou půdní mapou 1:50 000 (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení půdní mapy.
- Vysvětlí, jakými kartografickými metodami jsou na půdní mapě zobrazeny půdní typy a ohraničení jejich výskytu v krajině.
- Vyzve žáky k vyhledání obce (kde žijí, kde se nachází škola) v půdní mapě.
- Tip: Přepnout turistickou mapu do 3D pohledu, na němž je snazší číst reliéf krajiny.
- Tip: Přepnout podkladovou mapu na základní mapu (ČÚZK), případně na základní mapu (průhlednou). Zkontrolovat, zda mají žáci aktivovanou tuto podkladovou mapu.
- Tip: Nastavit průhlednost půdní mapy tak, aby bylo možné rozlišit areály jednotlivých půdních typů a současně bylo možné číst topografii ze základní mapy. Předvést žákům tuto funkci digitální mapy a zkontrolovat jejich nastavení průhlednosti s ohledem na individuální zrakové dispozice.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji půdní mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- vyhledat a zobrazit digitální půdní mapu
- přepnout podkladovou digitální mapu
- zacházet s nástrojem interaktivního dotazování v mapě (kliknutím do areálu příslušného půdního typu se zobrazí atributová tabulka s informacemi o názvu půdního typu
- efektivně zacházet s nástrojem změny průhlednosti tematické mapové vrstvy
- tisknout mapu – učitel se předem rozhodne, jestli chce, aby si žáci mapu vytiskli a vlepili do sešitu (volitelný úkol č. 8 v pracovním listu). V tom případě doporučuji nastudovat postup tisku zmíněný v závěru videonávodu.
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Aktivitu lze zjednodušit na pouhé prohlížení a odečítání půdních typů, ovšem bez kontextu reliéfu a využití půdy nemá úloha didakticky hodnotný smysl.
Očekávané problémy
- Žák zvolí nevhodnou průhlednost půdní mapy a nebude schopen se v mapě orientovat (bez viditelné podkladové základní mapy).
- Žák nerozumí konceptu zobrazování reliéfu pomocí vrstevnic na mapách nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
- Žák nedokáže číst topografickou mapu (vrstevnice, význam barev (pole, lesy, zástavba), liniové a plošné prvky)
Pracovní list
Ke stažení
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Metodický list pro učitele |
.docx 143 kB |
---|---|
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Metodický list pro učitele |
.pdf 178 kB |
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Pracovní list pro žáky |
.docx 1 MB |
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Pracovní list pro žáky |
.pdf 468 kB |