Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Přírodní obraz Země
  • Společenské a hospodářské prostředí
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
  • rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu
  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu

Cíle výuky: žák

  • zobrazí na počítači digitální půdní mapu
  • vybere vhodný topografický podklad pro tematickou půdní mapu 
  • pomocí legendy tematické mapy pojmenuje tři různé půdní typy v okolí obce
  • popíše reliéf (geomorfologické tvary) na kterých se dané půdní typy vyvinuly
  • vyčte z mapy využití území u jednotlivých půdních typů a vlastními slovy popíše využití území

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy

Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá rozšířené nástroje mapové aplikace (např. nastavení průhlednosti vrstev, interaktivních prvků)

Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod

Použitý hardware: počítač nebo notebook

Použitý software: webový prohlížeč (webová půdní mapa: https://mapy.geology.cz/pudy/ )

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma úrodnost půd, ...
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Motivace (<5 min)

  • Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení několika mapových vrstev současně (tematické a základní mapy). Žáci budou tuto dovednost procvičovat na mapě půdních typů 1:50 000.

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s webovou půdní mapou 1:50 000 (5 min)

  • Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení půdní mapy.
  • Vysvětlí, jakými kartografickými metodami jsou na půdní mapě zobrazeny půdní typy a ohraničení jejich výskytu v krajině.
  • Vyzve žáky k vyhledání obce (kde žijí, kde se nachází škola) v půdní mapě.
  • Tip: Přepnout turistickou mapu do 3D pohledu, na němž je snazší číst reliéf krajiny.
  • Tip: Přepnout podkladovou mapu na základní mapu (ČÚZK), případně na základní mapu (průhlednou). Zkontrolovat, zda mají žáci aktivovanou tuto podkladovou mapu. 
  • Tip: Nastavit průhlednost půdní mapy tak, aby bylo možné rozlišit areály jednotlivých půdních typů a současně bylo možné číst topografii ze základní mapy. Předvést žákům tuto funkci digitální mapy a zkontrolovat jejich nastavení průhlednosti s ohledem na individuální zrakové dispozice. 

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci aplikace mapy.cz vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji půdní mapy. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak: 

    • vyhledat a zobrazit digitální půdní mapu
    • přepnout podkladovou digitální mapu
    • zacházet s nástrojem interaktivního dotazování v mapě (kliknutím do areálu příslušného půdního typu se zobrazí atributová tabulka s informacemi o názvu půdního typu
    • efektivně zacházet s nástrojem změny průhlednosti tematické mapové vrstvy
    • tisknout mapu  – učitel se předem rozhodne, jestli chce, aby si žáci mapu vytiskli a vlepili do sešitu (volitelný úkol č. 8 v pracovním listu).  V tom případě doporučuji nastudovat postup tisku zmíněný v závěru videonávodu.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Aktivitu lze zjednodušit na pouhé prohlížení a odečítání půdních typů, ovšem bez kontextu reliéfu a využití půdy nemá úloha didakticky hodnotný smysl. 

Očekávané problémy

  • Žák zvolí nevhodnou průhlednost půdní mapy a nebude schopen se v mapě orientovat (bez viditelné podkladové základní mapy).
  • Žák nerozumí konceptu zobrazování reliéfu pomocí vrstevnic na mapách nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
  • Žák nedokáže číst topografickou mapu (vrstevnice, význam barev (pole, lesy, zástavba), liniové a plošné prvky)

Pracovní list

Ke stažení

Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Metodický list pro učitele
.docx 143 kB
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Metodický list pro učitele
.pdf 178 kB
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Pracovní list pro žáky
.docx 1 MB
Jaké půdy máme okolo sebe a k čemu je využíváme?
Pracovní list pro žáky
.pdf 468 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info