Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Přírodní obraz Země
- Česká republika
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- pojmenuje vodní toky v okolí školy/místa bydliště
- užívá s porozuměním základní pojmy: vodní tok, pramen, řád vodního toku, přítok, ústí, povodí, úmoří
- na mapě a náčrtu lokalizuje pramen a ústí vodního toku
- za pomocí fyzickogeografické mapy přiřadí vodní tok ke správnému úmoří
- určí řád vodního toku
- vyhledá a čte geografické informace z topografické mapy v elektronické podobě
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam různým mapovým znakům (obrázkovým a symbolickým bodovým znakům, liniím a plochám), vysvětlí změnu obsahu mapy v závislosti na změně měřítka
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet, chytrý telefon) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list
Použitý hardware: počítač, tablet nebo chytrý telefon
Použitý software: www.mapy.cz
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma okres vodní toky, ochrana přírody
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic – všechny dvojice můžou sledovat stejný vodí tok, nebo si zvolit jiný
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Práce ve dvojicích (10 min)
- Žáci za pomoci aplikace mapy.cz odpoví na otázky z pracovního listu.
- Dvojice pracují samostatně.
- V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.
Kontrola otázek (5 min)
- Společná kontrola otázek
- odevzdání pracovních listů
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce všech témat při vyhledávání místopisných prvků – např. geomorfologie – tvary zemského povrchu (vyhledávání tvarů zemského povrchu a jejich nejvyšších vrcholů) atd.
Možné alternativy a vyšší stupně náročnosti: Lze navázat řešením úlohy vodního toku na portálu http://portal.chmi.cz/?tab=1, nebo www.dibavod.cz. Zde mohou žáci dále hodnotit aktuální stavy a průtoky na tocích.
Očekávané problémy
- Žáci nebudou umět číst v mapě.
- Problémy technického charakteru.
Pracovní list
Ke stažení
Hydrologie - říční síť
Metodický list pro učitele |
.docx 138 kB |
---|---|
Hydrologie - říční síť
Metodický list pro učitele |
.pdf 137 kB |
Hydrologie - říční síť
Pracovní list pro žáky |
.docx 138 kB |
Hydrologie - říční síť
Pracovní list pro žáky |
.pdf 135 kB |
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky |
.pptx 6 MB |