Hydrologie – říční síť

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Přírodní obraz Země
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • pojmenuje vodní toky v okolí školy/místa bydliště
  • užívá s porozuměním základní pojmy: vodní tok, pramen, řád vodního toku, přítok, ústí, povodí, úmoří 
  • na mapě a náčrtu lokalizuje pramen a ústí vodního toku 
  • za pomocí fyzickogeografické mapy přiřadí vodní tok ke správnému úmoří
  • určí řád vodního toku 
  • vyhledá a čte geografické informace z topografické mapy v elektronické podobě

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu

Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam různým mapovým znakům (obrázkovým a symbolickým bodovým znakům, liniím a plochám), vysvětlí změnu obsahu mapy v závislosti na změně měřítka

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet, chytrý telefon) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list

Použitý hardware: počítač, tablet nebo chytrý telefon

Použitý software: www.mapy.cz

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma okres vodní toky, ochrana přírody
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – všechny dvojice můžou sledovat stejný vodí tok, nebo si zvolit jiný 
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Práce ve dvojicích (10 min)

  • Žáci za pomoci aplikace mapy.cz odpoví na otázky z pracovního listu.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.

Kontrola otázek (5 min)

  • Společná kontrola otázek
  • odevzdání pracovních listů

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Obdobnou učební úlohu lze využít ve výuce všech témat při vyhledávání místopisných prvků – např. geomorfologie – tvary zemského povrchu (vyhledávání tvarů zemského povrchu a jejich nejvyšších vrcholů) atd.

Možné alternativy a vyšší stupně náročnosti: Lze navázat řešením úlohy vodního toku na portálu http://portal.chmi.cz/?tab=1, nebo www.dibavod.cz. Zde mohou žáci dále hodnotit aktuální stavy a průtoky na tocích. 

Očekávané problémy

  • Žáci nebudou umět číst v mapě.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Hydrologie - říční síť
Metodický list pro učitele
.docx 138 kB
Hydrologie - říční síť
Metodický list pro učitele
.pdf 137 kB
Hydrologie - říční síť
Pracovní list pro žáky
.docx 138 kB
Hydrologie - říční síť
Pracovní list pro žáky
.pdf 135 kB
Mapy.cz – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 6 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info