Demografie - čteme data z kartogramu
Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Regiony světa
- Společenské a hospodářské prostředí
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu
- zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich
- posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa
Cíle výuky: žák
- pomocí digitálního atlasu světa zobrazí tři různé kartogramy pro tři modelové demografické charakteristiky: Porodnost, Úmrtnost a Přirozený přírůstek obyvatelstva
- čte údaje z digitálního kartogramu a z legendy kartogramu
- srovná populační vývoj v Česku se: a) sousedními státy, b) státy rovníkové Afriky. c) libovolně podle potřeby probíraného regionu
- na příkladech konkrétních států probíraného regionu světa (region světa možno zvolit podle potřeb učitele) vysvětlí koncept uvedených demografických charakteristik (s oporou o anotace v atlase)
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
- Základy společenskch věd (výchova k občanství)
- Matematika
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití digitální mapy
Technická dovednost: zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu, zobrazí legendu mapy, používá rozšířené nástroje mapové aplikace (např. nastavení průhlednosti vrstev, interaktivních prvků)
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, videonávod
Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, pracovní list, videonávod
Použitý hardware: počítač, notebook nebo tablet
Použitý software: webový Atlas světa: https://atlas.mapy.cz/
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma použitelnost kartogramu
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
- Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
- Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci
Postup (scénář)
Motivace (<5 min)
- Učitel seznámí žáky s obsahem a cílem hodiny. Tím je rozvoj dovednosti čtení údajů z kartogramu, tedy z kartografického produktu, který je běžným a hojně využívaným prostředkem předávání informací v tradičních (tisk, televize) i moderních médiích (webové stránky, sociální sítě: Facebook, Twitter, Instagram apod.).
Vysvětlení pojmů (10 min)
- Je třeba zvážit, zda žáci již dovedou pracovat s kartogramem (např. ze Školního atlasu světa nebo atlasu Česka.
- V každém případě je vhodné na úvod hodiny s žáky zopakovat, co je to kartogram (terminologickou oporou s příklady může být zelená tabulka níže), popřípadě vysvětlit žákům na ZŠ.
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s digitálním atlasem (5 min)
- Učitel předvádí prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule postup: zobrazení digitálního atlasu.
- Ukáže, jakým způsobem lze měnit mapy v digitálním atlasu a vyzve žáky k vyhledání kartogramů s výše uvedenými demografickými charakteristikami.
Práce ve dvojicích (20 min)
- Žáci za pomoci digitálního atlasu vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
- Dvojice pracují samostatně.
-
Tip: Předpokládá se znalost (učitele) se zacházením s nástroji atlasu. Je tedy nutné se s nimi předem seznámit a žákům v případě potřeby ukázat jak:
- přepínat mezi jednotlivými tématy atlasu
- zapnout v mapě popisky nebo zeměpisnou síť (ikona nastavení mapy v dolním levém rohu mapového pole)
- číst data z kartogramu pomocí legendy nebo pomocí najetí kurzoru na daný stát
Prezentace výsledků, kontrola otázek (<5 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Očekávané problémy
- Žák neovládá základní práci s atlas.mapy.cz.
- Žák neporozumí konceptu zobrazování dat v kartogramu nebo má tuto dovednost zatíženou miskoncepty.
- Žák neporozumí konceptům uvedených demografických statistik.
Pracovní list
Ke stažení
Demografie – čteme data z kartogramu
Metodický list pro učitele |
.docx 146 kB |
---|---|
Demografie – čteme data z kartogramu
Metodický list pro učitele |
.pdf 182 kB |
Demografie – čteme data z kartogramu
Pracovní list pro žáky |
.docx 1 MB |
Demografie – čteme data z kartogramu
Pracovní list pro žáky |
.pdf 534 kB |