Zakotvení RVP
Tematické zaměření
Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):
- Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
- Přírodní obraz Země
Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů
Cíle výuky: žák
- vyhledá ostrovy podle zadaných souřadnic
- zdůvodní vymezení časových pásem
- zaznačí do mapy, kde v danou dobu předpokládá, že je den a noc
- vhodně naplánuje cestu mezi ostrovy v různých časových pásmech
Mezipředmětové vztahy:
- Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
GI dovednosti
Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy
Technická dovednost: používá pokročilejší nástroje pro práci s daty (vrstva zeměpisné sítě, KML vrstva), zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu
Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci data/mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti
Materiální a technické vybavení
Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na google.com/earth, webový prohlížeč
Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet, chytrý telefon) s připojením k internetu a přístupem na google.com/earth, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami
Použitý hardware: počítač nebo tablet
Použitý software: Google Earth
Metodické pokyny
Organizační formy a metody výuky
- Brainstorming – úvodní motivace na téma čas na Zemi
- Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
- Skupinová práce – kontrola výsledků
- Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně
Postup (scénář)
PŘED VYUČOVÁNÍM
- Je vhodné, aby si učitel sám vyzkoušel úlohu.
1. VYUČOVACÍ HODINA
Motivace (5 min)
- Brainstorming – Co je Google Earth? Pracovali jste již s ním? Je čas na Zemi všude stejný?
- Jak se mění čas na Zemi?
Vysvětlení pojmů (<5 min)
- Vysvětlen pojmů – KML vrstva
Rozdělení žáků do skupin (<5 min)
- Rozdělení žáků do dvojic – při dostatečném počtu techniky ve třídě lze pracovat samostatně
- Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin
Seznámení žáků s Google Earth (5 min)
- Před začátkem práce je vhodné žákům ukázat základní funkce v Google Earth (vyhledávání, jak zapnout zeměpisnou síť a nahrát KML vrstvu)
- U žáků se předpokládá základní znalost orientace v online mapě
Samostatná práce/Práce ve dvojicích (25 min)
- Žáci vypracují úkoly z pracovního listu
- Dvojice (jednotlivci) pracují samostatně
- Žáci zvládnou pouze část práce
- Je možné se poradit s ostatními skupinkami
2. VYUČOVACÍ HODINA
Samostatná práce/Práce ve dvojicích (25 min)
- Žáci pokračují tam, kde skončili předešlou hodinu
- Dvojice (jednotlivci) pracují samostatně
- Je možné se poradit s ostatními skupinkami
Kontrola otázek (10 min)
- Společná kontrola otázek
Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)
- Žáci odevzdají pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny vytvořenou trasu z poslední otázky.
Závěrečná diskuse (<5 min)
- Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).
Alternativa: V případě nedostupnosti počítačů je možné pracovat s tištěnými atlasy.
Očekávané problémy
- Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
- Žáci nebudou umět číst v mapě.
- Žáci určí špatně souřadnice daného místa.
- Problémy technického charakteru.
Pracovní list
Ke stažení
Čas na Zemi
Vrstva KML |
.kml 380 kB |
---|---|
Čas na Zemi
Metodický list pro učitele |
.docx 422 kB |
Čas na Zemi
Pracovní list pro žáky |
.docx 104 kB |
Čas na Zemi
Metodický list pro učitele |
.pdf 489 kB |
Čas na Zemi
Pracovní list pro učitele |
.pdf 274 kB |