Čas na Zemi

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Přírodní obraz Země

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů

Cíle výuky: žák

  • vyhledá ostrovy podle zadaných souřadnic
  • zdůvodní vymezení časových pásem
  • zaznačí do mapy, kde v danou dobu předpokládá, že je den a noc
  • vhodně naplánuje cestu mezi ostrovy v různých časových pásmech

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: používá pokročilejší nástroje pro práci s daty (vrstva zeměpisné sítě, KML vrstva), zobrazí mapu, posunuje, přibližuje a oddaluje mapu

Mapová dovednost: získá z dat informace, přiřadí význam prvkům legendy i u tematické mapy, vysvětlí, jakou informaci data/mapa poskytuje, propojuje obsah tematických map s topografickým podkladem a vyvozuje prostorové souvislosti

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na google.com/earth, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet, chytrý telefon) s připojením k internetu a přístupem na google.com/earth, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: Google Earth

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma čas na Zemi
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Frontálně-hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně

Postup (scénář)

PŘED VYUČOVÁNÍM

  • Je vhodné, aby si učitel sám vyzkoušel úlohu.

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (5 min)

  • Brainstorming – Co je Google Earth? Pracovali jste již s ním? Je čas na Zemi všude stejný?
  • Jak se mění čas na Zemi?

Vysvětlení pojmů (<5 min)

  • Vysvětlen pojmů – KML vrstva

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – při dostatečném počtu techniky ve třídě lze pracovat samostatně
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

 

Seznámení žáků s Google Earth (5 min)

  • Před začátkem práce je vhodné žákům ukázat základní funkce v Google Earth (vyhledávání, jak zapnout zeměpisnou síť a nahrát KML vrstvu)
  • U žáků se předpokládá základní znalost orientace v online mapě

Samostatná práce/Práce ve dvojicích (25 min)

  • Žáci vypracují úkoly z pracovního listu
  • Dvojice (jednotlivci) pracují samostatně
  • Žáci zvládnou pouze část práce
  • Je možné se poradit s ostatními skupinkami

2. VYUČOVACÍ HODINA

Samostatná práce/Práce ve dvojicích (25 min)

  • Žáci pokračují tam, kde skončili předešlou hodinu
  • Dvojice (jednotlivci) pracují samostatně
  • Je možné se poradit s ostatními skupinkami

Kontrola otázek (10 min)

  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)

  • Žáci odevzdají pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny vytvořenou trasu z poslední otázky.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: V případě nedostupnosti počítačů je možné pracovat s tištěnými atlasy.

Očekávané problémy

  • Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
  • Žáci nebudou umět číst v mapě.
  • Žáci určí špatně souřadnice daného místa.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info