Poloha Asie – tvorba lokalizační mapy nejzazších bodů světadílu  

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace a terénní vyučování
  • Regiony světa

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • lokalizuje na mapách makroregiony světa, vymezí jejich hranice, zhodnotí jejich přírodní, kulturní, politické a hospodářské vlastnosti a jednotlivé makroregiony vzájemně porovná
  • používá dostupné kartografické produkty a další geografické zdroje dat a informací v tištěné i elektronické podobě pro řešení geografických problémů
  • používá s porozuměním vybranou geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

Cíle výuky: žák

  • s pomocí zvolených prostředků určí a na mapě lokalizuje nejzazší body Asie (na pevnině a na ostrovech)
  • popíše geografickou polohu jednotlivých nejzazších bodů
  • identifikuje nejednoznačnosti v určení některých nejzazších bodů a tato zjištění analyzuje
  • vytvoří lokalizační mapu v prostředí online GIS nástroje pro tvorbu map (Data Wrapper)
  • podle měřítka spočítá vzdálenost nejzazších bodů (od severu na jih, od západu na východ)

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Matematika

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba digitální mapy

Technická dovednost: vyhledá a přidá data do existující mapy, nastaví vlastnosti prvků v mapě (barva, velikost ap.), ukládá a spravuje data/mapu ve vhodném formátu

Mapová dovednost: volí vhodné symboly (tvar, velikost, barva) pro zobrazení jednotlivých prvků v mapě

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: metodický list

Vybavení pro žáka: počítač s připojením k internetu, webový prohlížeč, Školní atlas světa, nástěnná mapa Asie

Použitý hardware: počítač, tablet nebo smartphone

Použitý software: DataWrapper

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Práce ve dvojicích – vypracování úkolů, prezentace výsledků
  • Skupinová práce – společná diskuze v závěru, analýza výsledků, příp. při terénním sběru dat
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

Učitel rozdá žákům školní atlasy světa a zajistí přístup žáků na internet. Následně zadá úlohu 1:

1. Za pomocí různých zdrojů geografických informací určete a na mapě lokalizujte nejzazší body a hranice Asie. Popište jejich geografickou polohu.

Učitel průběžně kontroluje práci žáků a případně provádí její korekci. Žáci lokalizují jednotlivé body a hranice na nástěnné mapě Asie a prezentují svá zjištění. Následně dojde k zadání úlohy 2:

2. Identifikujte případné sporné vymezení hranic Asie, resp. určení jednotlivých nejzazších bodů. Ve skupinkách/ve třídě diskutujte nad danými zjištěními.

Učitel pouze řídí diskuzi. Žáci sami identifikují sporná či nejednoznačná vymezení a určení. Učitel by měl mít připraveny příklady těchto nejednoznačností a v případě malé aktivity žáků jim pomoci návodnými otázkami (např. Kudy nejčastěji prochází hranice?). Následně učitel zadá úlohy 3 a 4:

3. V prostředí DataWrapper vytvořte lokalizační mapu nejzazších bodů Asie. V mapě vhodně rozlište vyznačené body na pevnině a na přilehlých ostrovech. 

4. Mapu adekvátně nazvěte, přidejte legendu a měřítko. Následně mapu vyexportujte do formátu png.

Během samostatné práce žáků učitel provádí kontrolu, případně pomáhá žákům s technickými problémy a instruuje ke způsobu užívání aplikace DataWrapper.

Po splnění úkolu dojde k prezentaci vybraných výsledků práce.

Alternativa: Pro tvorbu lokalizační mapy lze využít i např. Google My Maps, Mapy.cz ad., případně zvolit jiné téma či region.

Očekávané problémy

  • Žák dostatečně neporozumí zadaným úlohám.
  • Problémy technického charakteru (např. nestabilní připojení na internet).
  • Problémy s ovládáním vybraných nástrojů aplikace.

Návod

Ke stažení

Poloha Asie – tvorba lokalizační mapy nejzazších bodů světadílu
Metodický list pro učitele
.docx 141 kB
Poloha Asie – tvorba lokalizační mapy nejzazších bodů světadílu
Metodický list pro učitele
.pdf 147 kB
DataWrapper – návod pro práci s aplikací
Návod pro učitele i žáky
.pptx 1 MB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info