Stavba hotelu

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Životní prostředí
  • Česká republika

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje

Cíle výuky: žák

  • geograficky charakterizuje okres Blansko (popřípadě podle vlastní volby)
  • interpretuje údaje z mapy (geologické, orientace reliéfu, ochrana přírody, ortofotomapy)
  • navrhne lokace pro stavbu hotelu a zdůvodní výběr
  • na základě práce s mapou a nástroji ArcGIS Online odvodí výběr pro nejvhodnější lokalitu
  • zdůvodní, zda je vhodné stavět na greenfieldu nebo opravit nějakou starou budovu

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Přírodopis: biologie rostlin, neživá příroda

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – buffer zone atd.)

Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: ArcGIS Online

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma okres Blansko, ochrana přírody
  • Práce ve dvojicích – výběr lokalit a spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – srovnání výběru lokalit a kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (10 min)

  • Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který se může řešit?
  • Kontrola otázky 1 – nejlépe napsat na tabuli – zkusit žáky navést na všechny faktory ovlivňující výběr lokality pro stavbu
  • Co je podle tebe GIS?

Vysvětlení pojmů (5 min)

  • Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.

Rozdělení žáků do skupin (5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – každá dvojice má na starosti jedno město, pravděpodobně jedno město budou zpracovávat dvě/tři dvojice
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s ArcGIS Online (10 min)

  • Přihlášení žáků – bez přihlášení není možné využít analytické nástroje ArcGIS Online
  • U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online – je vhodné s nimi udělat jiné učební úlohy – např. Rozhledna, která je založena na podobném principu
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenost s ArcGIS Online, je vhodné práci rozvrhnout do 3 vyučovacích hodin – více se s nimi zaměřit na využití GIS v praxi, podrobně jim ukazovat i jednoduché kroky (např. vytvoření mapové poznámky). Mají pak více prostoru pro úvahy nad geografickými otázkami.

Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Dvojice pracují samostatně.
  • V této hodině žáci pravděpodobně zvládnou pouze část práce, avšak není nutné mít vše splněno v této hodině.
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru (nebo sdílet obrazovku učitelova počítače) ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit.

2. VYUČOVACÍ HODINA

Práce ve dvojicích (15 min)

  • Dvojice pokračují v pracovním listu tam, kde skončily v minulé hodině.
  • Uloží své výsledky (Pracovní listy) do sdílení složky ve školním systému nebo do obsahu ArcGIS Online.

Prezentace výsledků, kontrola otázek (20 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (5 min)

  • Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.

Závěrečná diskuse (5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné žáky více či méně navádět v tom, jaké faktory ovlivní stavbu hotelu.

Očekávané problémy

  • Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici.
  • Žáci nebudou umět číst v mapě orientace reliéfu, nedokážou analyzovat více mapových vrstev naráz.
  • Žáci zvolí špatné vrstvy pro analýzy.
  • Žáci určí lokality, u kterých nebude průnik.
  • Problémy technického charakteru.
  • Chybějící ArcGIS Online účty (nebo přihlašovací údaje).

Správné otázky na odpovědi nelze určit. V této učební úloze jde o to, aby žáci uvažovali nad geografickou charakteristikou území, nad vzájemnými vztahy jednotlivých složek krajiny.

Při stavbě je obecně nutné hledět na tyto faktory: geologické podloží, úrodnost půdy, cena pozemků, atraktivita okolí, ochrana přírody, dopravní dostupnost, územní plány obcí, povodňové území, orientace a sklonitost svahu

Pracovní list

Ke stažení

Stavba hotelu
Metodický list pro učitele
.docx 145 kB
Stavba hotelu
Metodický list pro učitele
.pdf 174 kB
Stavba hotelu
Pracovní list pro žáky
.docx 4 MB
Stavba hotelu
Pracovní list pro žáky
.pdf 338 kB

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info