Havarijní plánování

Zakotvení RVP

Tematické zaměření

Vzdělávací oblast, vzdělávací okruh (RVP):

  • Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
  • Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
  • Mimořádné události (Chemie)

Očekávané výstupy/cíle (RVP ZV): žák

  • organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
  • uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
  • používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
  • objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek

Cíle výuky: žák

  • porovná výkon JE Dukovany a JE Temelín
  • určí nejrizikovější části zón na základě převládajícího směru větru
  • interpretuje údaje z havarijního plánu JE Temelín
  • popíše evakuační trasu z dané obce
  • popíše únikový plán školy
  • vyjmenuje mimořádné události
  • na základě popisu zvuku vybere ten, který signalizuje evakuaci

Mezipředmětové vztahy:

  • Informační a komunikační technologie: Zpracování a využití informací, vyhledání informací a komunikace
  • Chemie: mimořádné události, chemie a elektřina
  • Fyzika: formy energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

GI dovednosti

Rozvíjené GI dovednosti: čtení, použití, tvorba, výběr a sdílení digitální mapy

Technická dovednost: používá pokročilé nástroje pro práci s daty/mapou (např. statistické funkce, analytické nástroje – buffer zone atd.)

Mapová dovednost: na základě syntézy dat/map interpretuje jevy, vyvozuje závěry a činí rozhodnutí a predikce (např. jaký dopad má výskyt daného jevu v určité oblasti)

Materiální a technické vybavení

Vybavení pro učitele: počítač s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč

Vybavení pro žáka: počítač (nebo tablet) s připojením k internetu a přístupem na arcgis.com, webový prohlížeč, pracovní list s otázkami, návod pro žáky

Použitý hardware: počítač nebo tablet

Použitý software: ArcGIS Online

Metodické pokyny

Organizační formy a metody výuky

  • Brainstorming – úvodní motivace na téma evakuace
  • Práce ve dvojicích – spolupráce na analytických otázkách
  • Skupinová práce – kontrola výsledků
  • Individualizovaná, diferencovaná výuka s přihlédnutím ke stupni schopností jednotlivých žáků – učitel dopomáhá žákům s jednotlivými kroky v případě problémů
  • Frontálně–hromadná forma výuky – učitel může předvést postup práce prostřednictvím projektoru či interaktivní tabule, avšak žáci by měli zvládnout práci samostatně podle návodu
  • Sebereflexe a reflexe úlohy – na závěr ohodnotí hodinu a svoji práci

Postup (scénář)

PŘED VYUČOVÁNÍM

  • Je vhodné, aby si učitel sám vyzkoušel úlohu 
  • Rozhodnout se, zda je práce vhodná na jednu vyučovací hodinu. Pokud žáci nemají zkušenosti s prací na ArcGIS Online, doporučení – raději 2 vyučovací hodiny.
  • Možnost zařadit evakuační plán školy (otázka 9)
  • Projít si havarijní plánování a je možnost doplnit libovolnou otázku. 
  • Nachystá si otázku 10.

1. VYUČOVACÍ HODINA

Motivace (5 min)

  • Brainstorming + četba úvodního textu – Co ti tato úloha evokuje? Připadá ti to jako reálný problém, který může řešit HZS? 
  • Které znáš JE? I mimo ČR?
  • Znáš příklady, kdy došlo k havárii v JE? Víš, co bylo příčinou? – Černobyl vs. Fukušima

Vysvětlení pojmů (<5 min)

  • Vysvětlení pojmů ze slovníčku pojmů.

Rozdělení žáků do skupin (<5 min)

  • Rozdělení žáků do dvojic – při dostatečném počtu techniky ve třídě lze pracovat samostatně
  • Tip: Připravit si rozřazovací kartičky do skupin

Seznámení žáků s ArcGIS Online (5 min)

  • Před začátkem práce s pracovním listem je vhodné žákům ukázat základní funkce v ArcGIS Online, zejména vytvoření nové mapové poznámky, změna stylu, analytické nástroje – na základě předchozí zkušenosti žáků s ArcGIS Online tuto část vynechat.
  • U žáků se předpokládá základní znalost práce s ArcGIS Online.

Samostatná práce/Práce ve dvojicích (20 min)

  • Žáci pracují samostatně, popř. ve dvojicích podle možnosti techniky ve třídě.
  • Žáci za pomoci ArcGIS Online vypracují úkoly z pracovního listu, kde mají uvedený poměrně podrobný návod, jak mají postupovat.
  • Tip: Pokud žáci nemají zkušenosti s ArcGIS Online, je vhodné pracovat s nimi, na dataprojektoru ukazovat postupy, ale nechat jim dostatečný prostor pro samostatné splnění otázek a volbu lokalit. 

Kontrola otázek (5 min)

  • Žáci mohou výsledky prezentovat pouze vyučujícímu, když bude procházet okolo nich, nebo mohou prezentovat před celou třídou.
  • Společná kontrola otázek

Odevzdání pracovních listů, uložení map (<5 min)

  • Žáci odevzdají mapu a pracovní list, nasdílí do vytvořené skupiny.

Závěrečná diskuse (<5 min)

  • Zda se jim tato hodina jevila užitečná, jak se jim to líbilo, debata o úloze (zpětná vazba).

Alternativa: Je možné výuku naplánovat s učiteli fyziky a chemie a jít více do hloubky.

Očekávané problémy

  • Žáci neplní úkoly podle zadání, nespolupracují ve dvojici. 
  • Žáci nebudou umět číst v mapě. 
  • Žáci jako nejohroženější zóny označí ty na JZ a Z, kvůli tomu, že vítr jde z JZ a Z, ale je nutné upozornit na to, kam vítr směřuje.
  • Problémy technického charakteru.

Pracovní list

Ke stažení

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info